Celler: Förökning, växelverkan, diffusion, neuroner, biopolymerer. System och sjukdom. Genetics och Genomics.
SI1410 Grundläggande modellering inom bioteknologi 6,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
AlbaNova
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51399
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för CBIOT
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Lucie Delemotte (lucied@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SI1410 (HT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
- Skapa enkla modeller för system av relevans inom bioteknologin såsom exempelvis produktbildning vid bakterieodling, metaboliska processer i cellen och proteinväxelverkan.
- Lösa dessa modeller både analytiskt och numeriskt genom att framförallt använda kursmaterialets Matlab koder med egna editeringar.
- Visualisera lösningarna grafiskt.
- Analysera och diskutera rimligheten i resultaten.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper motsvarande Envariabelanalys, Algebra och geometri, SF1524 Grundläggande numeriska metoder och programmering.
Utrustning
Kurslitteratur
1. Ronald W. Shonkwiler, James Herod: Mathematical Biology: An Introduction with Maple and Matlab.
2. Joan Mata-Alvarez, David A. Mitchell: Mathematical modeling in Biotechnology
3. Erich Steiner: The Chemistry Math Book
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationsuppgift 1, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Laborationsuppgift 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Genomförda laborationer och godkänd skriftlig tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.