- Topologiska rums singulära homologi och kohomologi
- Exakta följder, kedjekomplex och homologi
- Homotopiinvarians av singulär homologi
- Mayer-Vietoris följd och urklippning
- Cellkomplex och cellulär homologi
- Kohomologiringen
- Homologi och kohomologi av sfärer och projektiva rum
- Tillämpningar såsom satsen om igelkotten, Brouwers fixpunktsats och Borsuk-Ulams sats
SF2750 Algebraisk topologi 7,5 hp
Målet är att introducera algebraisk topologi och de metoder från homologisk algebra som ligger till grund för algebraisk topologi. Konstruktionen av homologi och kohomologi för topologiska rum är central i kursen.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF2750 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter slutförd kurs ska studenten kunna
- redovisa och bevisa grundläggande satser inom algebraisk topologi,
- beräkna (ko)homologin av topologiska rum och tolka svaren geometriskt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutförd kurs SF1678 Grupper och ringar.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas senast fyra veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ÖVN1 - Inlämningsuppgift, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.