Kursen innehåller olika aspekter av att utforma hållbara fordon inkluderande krav på en hållbar framtid; organisationer och individers åtgärder; system, komplexitet och modellering; transportsystemet; förflyttning till en cirkulär ekonomi; strategier för hållbar produktutveckling; miljöbedömning och design; fordonsdesign och teknik; lösa funktionella konflikter.
SD2250 Hållbar fordonsdesign 7,5 hp

Den här kursen ger teknikstudenter en medvetenhet om både utmaningarna och möjligheterna i hållbar fordonsdesign. Det här görs genom att anta globala perspektiv samt samhälls- och individ-nivåperspektiv och att relatera dem till metoder och tekniker som möjliggör ingenjörer att utveckla hållbara fordon.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51302
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 24
- Målgrupp
Sökbar för:
Alla Civilingenjör program i årskurs 3 och alla Masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- P2: I1, E2. P1: F1, A2.
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2250 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Vid slutet av kursen ska studenterna kunna:
- Beskriva de viktigaste utmaningarna för att förverkliga hållbara transportfordon och förklara de viktigaste globala drivkrafterna och hindren bakom övergången till dessa.
- Reflektera över fördelar och nackdelar med olika modelleringsmetoder, utvärderingsmetoder och designteorier som är relevanta för utformningen av hållbara fordon och motivera valet av givna metoder.
- Utföra referenssimuleringar och bedömningsberäkningar och utvärdera resultaten.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå inom huvudområdet teknik.
Engelska B/ Engelska 6
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Hemuppgifter och skriftlig redovisning, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift samt muntlig och skriftlig redovisning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.