Kursen innehåller olika aspekter av att utforma hållbara fordon inkluderande krav på en hållbar framtid; organisationer och individers åtgärder; system, komplexitet och modellering; transportsystemet; förflyttning till en cirkulär ekonomi; strategier för hållbar produktutveckling; miljöbedömning och design; fordonsdesign och teknik; lösa funktionella konflikter.
SD2250 Hållbar fordonsdesign 7,5 hp
Den här kursen ger teknikstudenter en medvetenhet om både utmaningarna och möjligheterna i hållbar fordonsdesign. Det här görs genom att anta globala perspektiv samt samhälls- och individ-nivåperspektiv och att relatera dem till metoder och tekniker som möjliggör ingenjörer att utveckla hållbara fordon.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
51797
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Max: 24
- Målgrupp
Sökbar för:
Alla Civilingenjör program i årskurs 3 och alla Masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Ciarán O'Reilly (ciaran@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SD2250 (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Vid slutet av kursen ska studenterna kunna:
- Beskriva de viktigaste utmaningarna för att förverkliga hållbara transportfordon och förklara de viktigaste globala drivkrafterna och hindren bakom övergången till dessa.
- Reflektera över fördelar och nackdelar med olika modelleringsmetoder, utvärderingsmetoder och designteorier som är relevanta för utformningen av hållbara fordon och motivera valet av givna metoder.
- Utföra referenssimuleringar och bedömningsberäkningar och utvärdera resultaten.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Slutfört examensarbete på grundnivå inom huvudområdet teknik.
Engelska B/ Engelska 6
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Hemuppgifter och skriftlig redovisning, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektuppgift samt muntlig och skriftlig redovisning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.