- Identifiering av risker och säkerhetsproblem i ett angivet produktionsavsnitt
- Framtagning av ledningsdokument för ett valt produktionsavsnitt
- Framtagning av arbetsstandard för ett valt produktionsavsnitt
- Projektformulering, mål, syfte och avgränsning
- Litteraturstudie eller informationsökning som visar aktuell kunskap inom teknikområdet
- Val av metod och lösningssätt
- Problemlösning
- Rapport där vikt läggs vid analyser, resultat, självständiga slutsatser och rekommendationer
ML1197 Säkerhet och ledning av avancerade system, projektkurs 14,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2019
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdDet övergripande målet är att studenten självständigt skall kunna tillämpa de ingenjörsmässiga kunskaper som förvärvats under utbildningen.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ML1197 (VT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten:
- Identifiera behov av säkerhetsanalys
- Föreslå lämpliga/nödvändiga åtgärder för att eliminera risker och säkerhetsproblem inom ett produktionsavsnitt
- Kunna tillämpa kunskaper och färdigheter som förvärvats under utbildningen på verkliga problem
- Självständigt kunna analysera och bearbeta en större problemställning inom teknikområdet
- Kunna dokumentera och presentera sitt arbete för given målgrupp med krav på struktur, formalia och språkbehandling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
En huvuddel av studierna, minst 120 högskolepoäng, skall vara avklarade samt godkänt i de fördjupningsstudier som krävs för arbetet.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Självständig litteratursökning och litteraturstudier inom det givna problemområdet.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RED1 - Delredovisning, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- RED2 - Slutredovisning, 10,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen är i rapportform. Alla hjälpmedel tillåtna.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd Delredovisning och godkänd Slutredovisning.
Slutbetyget grundas på slutredovisningen. Betygsskalan A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.