Studenterna väntas arbeta aktivt och självständigt med kursmaterialet samt reflektera över egna och andras etiska ställningstaganden.
Föreläsningar och övningar finns som stöd för studenterna i deras kunskapsinhämtning och färdighetsutveckling.
ML1108 Beslutsmodeller och konsekvensbeskrivning 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_ML1108.jpeg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Även sökbar för TIMAS SIOD år 3
Del av program
Högskoleingenjörsutbildning i maskinteknik, Södertälje, åk 3, SIEP, Obligatorisk
Perioder
P1 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Södertälje
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Länk till kurs-PMSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51786
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Beslutsmodeller, bland andra QFD(Quality Function Deployment), Pugh, FMEA(Fail Modes and Effect Analysis) och Kesselring
- Introduktion till etik/moralfilosofi
- Introduktion till jämställdhets- och likabehandlingsfrågor kopplade till design och produktutveckling
- Aktuella regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Välja och använda beslutsmodeller för produktion och design utifrån givna förutsättningar
- Ta fram relevanta kriterier och fatta strukturerade beslut för produktion och design av en produkt
- Redogöra för gällande regelverk och styrdokument för hållbar utveckling relevanta för produktion och produktutveckling
- Exemplifiera och diskutera aktuella utmaningar kopplade till hållbar utveckling inom produktion och produktutveckling
- Argumentera för ett etiskt ställningstagande om hållbarhet och ingenjörsrollen utifrån olika perspektiv
- Resonera kring en produkts/designs uttryck med utifrån samhällets normer kring JML(jämställdhet, mångfald och likabehandling)
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Kunskaper om hållbar utveckling ur ett ingenjörsperspektiv 3 hp motsvarande modul ANNA i kursen ML1110
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas 10 veckor före kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.