Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MJ2527 Projekt inom hållbara energisystem 10,0 hp

Specifika mål med kursen är att ge studenterna en möjlighet att realisera problemlösningserfarenheter under verkliga livets krav. Studenter befordras att tillämpa teoretiska och tekniska kunskaper för att lösa specifika energisystemrelaterade problem på mest optimerade sätt genom att ta kollektiva beslut som projektteam. 

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2026-06-01
Perioder

HT 2025: P1 (2,5 hp), P2 (2,5 hp)

VT 2026: P3 (2,5 hp), P4 (2,5 hp)

Studietakt

17%

Anmälningskod

50961

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Endast för TMESM program studenter, ej för utbytesstudenter

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Kursansvarig

Profile picture Martin Jakobsson

Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MJ2527 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2527 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna projektkurs genomförs som en projektbaserad aktiv inlärningsövning. Studenterna formas i grupper och får en uppgift att hantera ett verkligt energitekniskt problem som är av praktisk betydelse. Lösningar som föreslås för det givna projektet bör vara tekniskt genom, ekonomiskt, miljömässigt och socialt acceptabla lösningar av berörda parter. Kursen genomförs i samarbete av de akademiska SELECT-instituten och industriella partners. Industriella problem tillhandahålls som inlärningsuppgifter och studenterna får stöd och befogenhet att hitta och leverera lösningar som är praktiskt försvarbara.

Studenterna får i uppdrag att arbeta i denna kurs som projektteam, och varje team ansvarar för leverans av lösningar till det givna projektet. Projekten presenteras för studenterna av de akademiska/industriella partnerna.

Specifika mål med kursen är att ge studenterna en möjlighet att realisera problemlösningserfarenheter under verkliga livets krav. Studenter befordras att tillämpa teoretiska och tekniska kunskaper för att lösa specifika problem på mest optimerade sätt genom att ta kollektiva beslut som projektteam.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Utarbeta ett system utefter en given problembeskrivning.    
  2. Kritiskt bearbeta analyser av energisystem avseende energiflöden, ekonomi och miljöaspekter, där hela kedjan från primära energikällor t.o.m. energiservice (t.ex. värme, el och drivmedel) ingår i systemet.
  3. Relatera hållbarhetsaspekter (ekologiska, ekonomiska och sociala) till studerade energisystem.
  4. Utarbeta en övergripande affärsmässig analys av projektets tilltänkta produkt(er) och/eller tjänst(er).
  5. Muntligt redogöra för projektets syfte, bakgrund, dess kontext, teori, metodik, resultat, och utifrån erhållna resultat föra en diskussion huruvida projektet har uppfyllt dess syften.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen (BSc) eller motsvarande

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift HT, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Inlämningsuppgifter, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROA - Slutrapport HT, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROB - Slutrapport VT, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEMA - Presentation HT, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEMB - Presentation VT, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Kursen är endst sökbar för studenter inom programmet TMESM.
Ersätter MJ2415