Innovation och entreprenörskap i uthållig energiteknik bygger vidare på grundläggande principer om entreprenörskap som behandlats i tidigare genomgångna kurser. En fördjupad diskussion av affärsmöjligheter inom området uthållig energiteknik genomförs, där särskilda fallstudier används som exempel. Vidare analyseras samband mellan teknisk utveckling, entreprenörskap och hållbar utveckling. Kursen innehåller föreläsningar av teoretisk karaktär, såväl som möjlighet till mer handsfast potentialbedömning och utveckling av affärsideer mot nya företag.
MJ2496 Innovation och entreprenörskap i uthållig energiteknik 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2496 (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna, tillämpat påområdet uthållig energiteknik:
* diskutera och analysera entreprenörskap och innovation
* analysera etablerad teknik och nära kommersiell teknik för att identifiera möjligheter till innovation
* identifiera en affärsmöjlighet
* utveckla och förklara en affärside
* utveckla och skriva en komplett affärsplan
* visa en god förståelse för nyckelfaktorer rörande nya företag, specifikt:
--> beskriva faser och processen för uppstart av ett nytt företag
--> beskriva nyckelfaktorer för en bra ledning av ett nytt företag
--> beskriva hur man bör närma sig nya kunder och skapa synlighet för det nya företaget
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MJ2411 Förnybar energiteknik (el motsv).
MJ2405 Uthållig kraftproduktion (el motsv)
MJ2407 Uthållig energianvändning (el motsv)
MJ2410 Energy Management (el motsv)
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
CompEduwww.compedu.net
Vetenskapliga artiklartillgängliga via KTH biblioteket
Material utdelat på föreläsningar
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
TEN1 -- tentamen 3hp, Betyg A-F
PRO1 -- Projekt, 3hp, Betyg A-F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.