Projektarbete inom energi- och miljöteknik, inklusive ekonomi, affärsverksamhet och entreprenörskap
MJ2415 Projekt i energisystemanalys 12,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2023 Start 2023-08-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2023-08-28 - 2024-06-03
- Perioder
HT 2023: P1 (2,5 hp), P2 (2,5 hp)
VT 2024: P3 (3,5 hp), P4 (3,5 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
52124
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Endast for TMESM studenter
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Peter Hagström (peter.hagstrom@energy.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MJ2415 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
LM1 Designa ett system utefter en given problembeskrivning
LM2 Genomföra analyser av energisystem, där de primära energikällorna to m energiservice ingår i systemet
LM3 Genomföra en övergripande affärsmässig analys av den tilltänkta produkten eller tjänsten som projektet är tänkt att utmynna i
LM4 Muntligt redogöra för arbetets syfte, metodik och resultat
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen (BSc) eller motsvarande. Endast för studenter i SELECT (TMESM) master program’’
Utrustning
Kurslitteratur
Varierande beroende på projektuppgiften
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INLB - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROA - Slutrapport HT, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PROB - Slutrapport VT, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEMA - Presentation HT, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEMB - Presentation VT, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I och med denna ändring uppkommer inga utgångna provmoment. Däremot har fyra nya provmoment inkluderats, nämligen INL1, INL2, SEM1 och SEM2,. Dessa kursmoment har dock även existerat tidigare, men då har de inkluderats i PRO1 och PRO2. Om studenter som inte slutfört kurs med tidigare uppsättning av examinerande moment har fullgjort dessa fyra provmoment kan de utvärderas utifrån uppsatta betygskriterier. Har de inte fullgjorts skall det ske för att erhålla slutbetyg på kursen. SEM1 och SEM2 kan i så fall redovisas individuellt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.