• Introduktion tillsimuleringsmetoder,begränsningar och möjligheteriallmänhet.
• Översyn av vissa av dagens modelleringsprogramvaor.
• Övningar som introducerar studenterna till en viss modelleringsprogramvara, inklusive begränsningar och möjligheter i den specifika programvaran.
• Val och planering av ett modelleringsproblem.
• Lösning av modelleringsproblemprojektet.
• Skriftlig och muntligpresentation av projektet.
MH2042 Verktygslåda för simulering och modellering 6,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MH2042 (HT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Doktorander som vill följa kursen ska anmäla sig till forskarnivå kursen FMH3923 Fundamentala begrepp för modellering av transport av värme och material i industriella processer 6,0 hp.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Presentera projektidéer och projektresultat på ett tydligt och informativt sätt.
- Applicera idéer som innovation och entreprenörskap i projektet.
- Bedriva verksamhet i en grupp som har målet att leverera en lösning på ett industriellt relevant problem. Samt bedöma strukturen och organisationen av denna projektgrupp.
- Skriva, bedöma och kritiskt granska rapporter baserade på CFD simuleringar.
- Tillämpa finita volymsmetoden så att en CFD modell kan designas för att lösa ett industriellt relevant problem.
I syfte att:
Studenten på ett vetenskapligt sätt har fått kunskaper att planera, utföra och presentera ett industriellt relevant projekt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
165 hp inom huvudområde teknik.
Rekommenderade förkunskaper
- Fluidmekanik och värmetransport (MH1037 Transportfenomen eller liknande)
- Numeriska metoder (SF1551 Numeriska metoder, grundkurs eller liknande)
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Draknästet -Problemformuleringsseminarium
Under problemformuleringspresentationen (max 5 minuter!) ska några externa "riskkapitalister" bedöma ditt projekt baserat på din presentation:
Viktiga punkter:
• Bakgrund (inklusive state-of-the-art)
• Mål med projektet och även tid att uppnå målen.
• Levererbarhet (visa att du har uppnått målen).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.