Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MF2089 Utmaningsdriven innovation för hållbar utveckling 22,5 hp

Kursen har initierats via KTHs projekt Global Development Hub, som är en samordnad utbildnings- och innovationsverksamhet för global utveckling. Målet är att hitta lösningar på lokalt formulerade utmaningar genom en utbildningsmetod som utvecklar förmågor, nya affärsmodeller, teknologier och tjänster som löser samhällsutmaningar med relevans både i Sverige och Afrika. Innovationskapaciteten utvecklas genom att sammanföra utbildnings-, forsknings- och innovationssystem i Stockholm och Sverige med växande motsvarande system i låginkomstländer. Syftet är ömsesidig förstärkning av kompetens samt internationalisering. Kursen genomförs i nära samverkan i team med studenterna i kursen MF2088 Innovationsledning och Produktutveckling.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (11,0 hp), P2 (11,5 hp)
Studietakt

75%

Anmälningskod

50315

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 5

Målgrupp

Endast för studenter inom KTH´s projekt Global Development Hub.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MF2089 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan MF2089 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

I kursen genomförs ett reellt utmaningsdrivet innovations och produktutvecklingsprojekt som har tydlig koppling till hållbar utveckling i samverkan med en uppdragsgivare. Arbetet genomförs i grupper och i kursen stöttas arbetet genom seminarier om t ex design thinking, business model canvas och industrialisering. I kursen genomförs också seminarier där organisering och ledning av projekten diskuteras och kritiskt granskas samt seminarier om progress i innovations och produktutvecklingslösning. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Tillämpa och kritiskt utvärdera och anpassa arbetssätt för att hantera utmaningsdrivna innovations projekt kopplade till hållbar utveckling
  • Angripa komplexa (vaga, tvetydiga) innovationsrelaterade utmaningar på ett strukturerat sätt
  • Utveckla affärsplaner och prototyper för utmaningsdrivna innovations projekt
  • Motivera innovationslösningar och de val som har lett fram till lösningen utifrån både ett värdeskapande och tekniskt perspektiv
  • Reflektera om och främja hållbar utveckling i innovations/produktutvecklingsutvecklingsarbete
  • Visa förmåga att kritiskt reflektera och dra lärdomar från utmaningsdriven innovation
  • Kommunicera sitt innovationsarbete och dess resultat i muntlig och skriftlig framställning för olika typer av målgrupper
  • Utveckla färdigheter i att arbeta i interdisciplinära och internationella projektteam

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen i maskinteknik eller motsvarande. Dessutom slutförda kurserna MF2084 Ledning av forskning och utveckling, MF2046 Produktinnovation, MF2085 Innovations- och produktutvecklingsprocesser eller kurser med motsvarande innehåll.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektarbete, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektarbete, 9,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO3 - Skriftliga reflektioner, 4,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För att bli godkänd på kursen krävs 80% medverkan på seminarier samt aktiv medverkan i projektet samt att uppgifter som förväntas inom de olika delarna , PRO1, PRO2 samt PRO3 ovan genomförs.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd