I kursen genomförs ett reellt utmaningsdrivet innovations och produktutvecklingsprojekt som har tydlig koppling till hållbar utveckling i samverkan med en uppdragsgivare. Arbetet genomförs i grupper och i kursen stöttas arbetet genom seminarier om t ex design thinking, business model canvas och industrialisering. I kursen genomförs också seminarier där organisering och ledning av projekten diskuteras och kritiskt granskas samt seminarier om progress i innovations och produktutvecklingslösning.
MF2089 Utmaningsdriven innovation för hållbar utveckling 22,5 hp
Kursen har initierats via KTHs projekt Global Development Hub, som är en samordnad utbildnings- och innovationsverksamhet för global utveckling. Målet är att hitta lösningar på lokalt formulerade utmaningar genom en utbildningsmetod som utvecklar förmågor, nya affärsmodeller, teknologier och tjänster som löser samhällsutmaningar med relevans både i Sverige och Afrika. Innovationskapaciteten utvecklas genom att sammanföra utbildnings-, forsknings- och innovationssystem i Stockholm och Sverige med växande motsvarande system i låginkomstländer. Syftet är ömsesidig förstärkning av kompetens samt internationalisering. Kursen genomförs i nära samverkan i team med studenterna i kursen MF2088 Innovationsledning och Produktutveckling.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
- P1 (11,0 hp), P2 (11,5 hp)
- Studietakt
75%
- Anmälningskod
50323
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Endast för studenter inom KTH´s projekt Global Development Hub.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2089 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Tillämpa och kritiskt utvärdera och anpassa arbetssätt för att hantera utmaningsdrivna innovations projekt kopplade till hållbar utveckling
- Angripa komplexa (vaga, tvetydiga) innovationsrelaterade utmaningar på ett strukturerat sätt
- Utveckla affärsplaner och prototyper för utmaningsdrivna innovations projekt
- Motivera innovationslösningar och de val som har lett fram till lösningen utifrån både ett värdeskapande och tekniskt perspektiv
- Reflektera om och främja hållbar utveckling i innovations/produktutvecklingsutvecklingsarbete
- Visa förmåga att kritiskt reflektera och dra lärdomar från utmaningsdriven innovation
- Kommunicera sitt innovationsarbete och dess resultat i muntlig och skriftlig framställning för olika typer av målgrupper
- Utveckla färdigheter i att arbeta i interdisciplinära och internationella projektteam
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen i maskinteknik eller motsvarande. Dessutom slutförda kurserna MF2084 Ledning av forskning och utveckling, MF2046 Produktinnovation, MF2085 Innovations- och produktutvecklingsprocesser eller kurser med motsvarande innehåll.
Utrustning
Kurslitteratur
Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 9,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO2 - Projektarbete, 9,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO3 - Skriftliga reflektioner, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att bli godkänd på kursen krävs 80% medverkan på seminarier samt aktiv medverkan i projektet samt att uppgifter som förväntas inom de olika delarna , PRO1, PRO2 samt PRO3 ovan genomförs.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.