I kursen introduceras området Eco Design i form av lektioner kombinerat med övningar där olika metoder introduceras och praktiseras. Parallellt genomförs ett projekt där en produkt ska analyseras ur ett eco design prespektiv. Områden och metoder som tas upp är livscykelanalys (LCA); social livscykelanalys (S-LCA), livscykelkostnad (LCC), cirkulär ekonomi, lagstiftning speciellt avfallshantering, konstruktion för demontering.
MF2032 Eco Design 6,0 hp
Kursens huvudmål är att ge studenterna grundläggande kunskap om miljökrav och produktutvecklingsverktyg för eco-design, samt att ge grundläggande kompetens i att utveckla produkter för ett hållbart samhälle.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (6,0 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60762
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2032 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera och förklara begrepp och metoder kopplade till Eco Design
- applicera metoder för Eco Design och hållbar utveckling på konsumentprodukt
- analysera och utvärdera lösningar med avseende på hållbarhet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Teknologie kandidatexamen, ämnesområde Maskinteknik eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övning, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
MF2022