En av de viktigaste frågorna för företag på 2000 talet är hur man kan främja en kultur av kontinuerligt företagande inom organisationen, och hur detta kan utnyttjas som en resurs för att utveckla och lansera lönsamma innovativa projekt och initiativ.
Denna kurs lägger grunden för studenternas förutsättningar att arbeta som innovationschefer, projektledare och förändringsagenter i sina framtida karriärer. Kursen är utformad för att ge studenterna insikt i de problem och möjligheter som kan uppstå i att hantera företagande i befintliga organisationer.
Målet med kursen är att ge studenterna insikt i de problem och möjligheter som är kopplade till att leda tillväxt i entreprenörssatsningar. Kursen syftar till att införa en rad begrepp, ramar, och tumregler som gör det möjligt för folk att agera entreprenöriellt i organisationer av alla storlekar och typer.
Kursen fokuserar på de beslut och åtgärder som ägare och chefer tar för att identifiera och välja möjligheter, att erhålla och fördela resurser, utmana och leda personal samt anpassa personliga mål och strategier på företagsnivå till föränderliga personliga och affärsmässiga förhållanden. I denna process granskar kursen utmaningar för ledningen som är typiska för olika skeden i företagets utveckling – uppstart, tillväxt, riktningsändringar etc.
Genom att använda detta ramverk kommer kursen att behandla frågor av särskild vikt för snabbt växande företag som är intresserade av att bygga och utveckla entreprenöriella team, bygga och främja en kultur av entreprenörskap och innovation inom företaget samt att ta beslut och utöva krishantering i takt med att organisationen blir större.