Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME2622 Innovativa affärsmodeller 7,5 hp

Affärsmodellinnovation är i centrum för värdeskapandet. Kursen har ett teoretiskt och praktiskt tillvägagångssätt för att förstå, bygga och använda innovativa affärsmodeller. Kursen erbjuder möjligheter att utveckla unika färdigheter som har hjälpt många ledande entreprenörer och företag.

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Målgrupp

TTBEM

Del av program

Masterprogram, teknikbaserad entreprenörskap, åk 1, Obligatorisk

Perioder

P2 (7,5 hp)

Varaktighet

2024-10-28
2025-01-13

Studietakt

50%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Min: 10

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

51334

Kontakt

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan ME2622 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Innovativa affärsmodeller blir allt viktigare när företag och andra organisationer utvecklar nya värdeerbjudande och nya processer för värdeskapandet. Många framgångsrika företag och sociala projekt bygger på att de har introducerat nya och innovativa affärsmodeller. I denna kurs används både ett teoretiskt och praktiskt förhållningssätt för att beskriva, utveckla och analysera affärsmodeller. Det inkluderar att bryta ner en affärsmodell i dess grundläggande byggstenar, analysera affärsmodeller som används idag, utveckla en affärsmodell för en ny satsning och testa några av dess komponenter. Kursen erbjuder möjligheter att utveckla unika färdigheter som har hjälpt många ledande entreprenörer och företag. Kursen erbjuder en blandning av undervisningsformer, exempelvis föreläsningar, seminarier, casediskussioner, workshops och gästföreläsningar. Kursen behandlar flera viktiga områden, inklusive:

-  allmänna principer för utveckling av affärsmodeller,

-  digitaliseringens påverkan på affärsmodellutveckling,

-  den växande betydelsen av cirkulära och hållbara affärsmodeller,

-  den växande betydelsen av sociala affärsmodeller,

-  hur nya affärsmodeller och digitalisering förändrar fintech-området.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

1. Beskriva och analysera utmaningarna med att skapa nya och innovativa affärsmodeller.

2.  Skapa, kritiskt bedöma och presentera en affärsmodell för en ny och innovativ affärsidé.

3.  Förklara och diskutera betydelsen av socialt hållbara affärsmodeller för värdeskapande och framgångsrikt nyföretagande.

4.  Förklara och motivera betydelsen av cirkulära och hållbara affärsmodeller för värdeskapande och framgångsrikt nyföretagande.

5.  Analysera och kritiskt bedöma hur teknikförändringar och andra förändringar i samhället och bland användare skapar förutsättningar för nya affärsmodeller.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppnått kraven för kandidatexamen

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO2 - Projekt, individuellt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM2 - Seminarier, grupp, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

PRO1 och PRO2 har krav på obligatoriskt deltagande.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Överlappande kurs

ME2615, överlappande