Innovativa affärsmodeller blir allt viktigare när företag och andra organisationer utvecklar nya värdeerbjudande och nya processer för värdeskapandet. Många framgångsrika företag och sociala projekt bygger på att de har introducerat nya och innovativa affärsmodeller. I denna kurs används både ett teoretiskt och praktiskt förhållningssätt för att beskriva, utveckla och analysera affärsmodeller. Det inkluderar att bryta ner en affärsmodell i dess grundläggande byggstenar, analysera affärsmodeller som används idag, utveckla en affärsmodell för en ny satsning och testa några av dess komponenter. Kursen erbjuder möjligheter att utveckla unika färdigheter som har hjälpt många ledande entreprenörer och företag. Kursen erbjuder en blandning av undervisningsformer, exempelvis föreläsningar, seminarier, casediskussioner, workshops och gästföreläsningar. Kursen behandlar flera viktiga områden, inklusive:
- allmänna principer för utveckling av affärsmodeller,
- digitaliseringens påverkan på affärsmodellutveckling,
- den växande betydelsen av cirkulära och hållbara affärsmodeller,
- den växande betydelsen av sociala affärsmodeller,
- hur nya affärsmodeller och digitalisering förändrar fintech-området.