Se kurs-pm
ME2062 Technology-based Entrepreneurship 7,5 hp
Målgruppen för den här kursen är studenter som vill lära sig förstå teknik- och management-fenomenet "Technology-based Entrepreneurship".
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60672
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Öppen för alla program
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, AUSM, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, AUSY, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, CLNI, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, CLNS, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, DASC, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, DASE, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, HCID, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, HCIN, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, INSM, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, INSY, Villkorligt valfri
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, VCCN, Villkorligt valfri
Masterprogram, kommunikationssystem, åk 1, ITE, Rekommenderad
Masterprogram, kommunikationssystem, åk 1, SMK, Rekommenderad
Masterprogram, kommunikationssystem, åk 1, TRN, Rekommenderad
Kontakt
kristina.nystrom@indek.kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ME2062 (VT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen är avsedd att ge en bred praktisk erfarenhet vid skapandet av nya teknologibaserade företag. Kursen utgör en lämplig utgångspunkt för ingenjörsstudenter eftersom den ger verktyg för att analyera och utvärdera teknologibaserade entreprenöriella idéer. En viktig del av kursen är ett projektarbete som innebär att generera och utvärdera en ny företagsidé. Flera olika undervisningsmetoder används i kursen: föreläsningar, seminarier, workshops och gästföreläsningar. Studenter som slutför kursen kommer att förstå vikten av teknologibaserat entreprenörskap för samhället.
Lärandemål
Kursen vänder sig till civilingenjörsstudenter som vill få en insikt om teknologi och ledarskap i samband med teknologibaserat entreprenörskap. Eftersom denna kurs fokuserar på innovation och nyföretagande förväntas deltagarna ta en aktiv roll i kursen och sitt lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera hur entreprenörskap i teori och praktik kan förse den entreprenöriella beslutsprocessen med information kring inledningsfasen för ett nytt teknologibaserat företag,
- med hjälp av ramverk organisera, kritiskt utvärdera och integrera relevant information för att ge avgörande rekommendationer om åtgärder inom en given entreprenöriell situation,
- välja och använda verktyg för att identifiera teknologirelaterade problem eller behov och på så sätt lägga grunden för start, tillväxt, ledning av teknologibaserade företag,
- framställa professionella rapporter och presentationer framtagna genom gruppsamarbete,
- visa muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga genom att använda övertygande och faktabaserade argument som stöd för välgrundade ledarskapsåtgärder.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppfyller kraven för kandidatexamen.
ME1003 Industriell ekonomi, gk eller ME1314 Introduktion till industriell ekonomi avslutad, alternativt ME2072 Entreprenörskap för ingenjörer.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM2 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN2 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen fastställer studentens samlade bokstavsbetyg.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Tidigare fanns två examinationsmoment: Examination 4,0 hp samt seminarium 2,5 hp. I de 4,0 hp examination ingick både inlämningsuppgiften och en skriftlig hemtentamen. Den nya uppdelningen innebär ett klargörande av examinationsmomenten och dess olika betydelse för slutbetyget i kursen.
Utgångna moduler kan examineras med kompletterings- eller ersättningsmoduler.