Studenten tillbringar en längre tid i en skola för auskultation, undervisning och annat deltagande i skolans verksamhet. Under denna VFU-period förväntas studenten under handledning – men med hög grad av självständighet – planera, genomföra och utvärdera ett större undervisningsmoment i något av sina undervisningsämnen. Mycket uppmärksamhet ägnas åt ledarskap, kommunikation och bedömning.
LT2013 Verksamhetsförlagd utbildning 2 15,0 hp
Verksamhetsförlagd utbildning på en grund- eller gymnasieskola eller motsvarande verksamhet.
Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation samt medverkar i den dagliga skolverksamheten i relevanta ämnen på relevant nivå i skolsystemet. Kursen fokuserar på lärarens yrkesroll och skolan som pedagogisk miljö. Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (7,5 hp), P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60351
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se) gällande kursinnehåll, vfu-kth@kth.se gällande VFU-placeringar
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT2013 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. Planera, genomföra och utvärdera lektioner och större undervisningsområden med innehåll i enlighet med gällande styrdokument
2. Analysera och utvärdera planerad och genomförd undervisning med stöd av ämneskunskaper som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser, utgående från utbildningsvetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet
3. Kommunicera på ändamålsenliga sätt (muntligen och skriftligen) inom undervisning och kollegialt samarbete samt konstruktivt reflektera över dessa relationer ur etiska och lärandeorienterade perspektiv
4. Bidra till en god arbetsmiljö och till att motverka diskriminering och kränkande behandling genom visat ledarskap präglat av tydlighet, öppenhet, lärande och dialog
5. Förankra och kommunicera ämnesövergripande perspektiv som jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik i den pedagogiska verksamheten
6. Diskutera bedömningsformer och betygsättning i enlighet med nationella styrdokument, vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet
7. Identifiera och analysera egna värderingar och attityder som har betydelse i lärargärningen samt identifiera behov av ytterligare kunskaper och färdigheter för den framtida lärargärningen och diskutera hur dessa ska tillgodoses
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänd LT1013 Verksamhetsförlagd utbildning 1 eller motsvarande.
Godkänd LT1017 Ämnesdidaktik eller motsvarande kunskaper.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 15,0 hp, betygsskala: VG, G, U
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras utifrån följande underlag
- studentens dokumentation av VFU
- studentens muntliga redovisningar vid reflektionsseminarier
- VFU-handledarens skriftliga omdöme om studentens insatser och kunskaper
Betygskriterier delas ut vid kursstart.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övriga föreskrifter
Kursen läses i nära anslutning till övriga kurser som läses under samma termin. Observationsuppgifter, datainsamling och liknande till dessa kurser förekommer under VFU. Student som underkänns på kursen får göra om den en gång (totalt max två försök, inklusive det första).