Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT2013 Verksamhetsförlagd utbildning 2 15,0 hp

Verksamhetsförlagd utbildning på en grund- eller gymnasieskola eller motsvarande verksamhet.

Studenten introduceras i skolans verksamhet och organisation samt medverkar i den dagliga skolverksamheten i relevanta ämnen på relevant nivå i skolsystemet. Kursen fokuserar på lärarens yrkesroll och skolan som pedagogisk miljö. Studierna innebär att utifrån gjorda erfarenheter, relevanta ämneskunskaper och systematisk reflektion integrera teori och praktik.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (7,5 hp), P4 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60351

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se) gällande kursinnehåll, vfu-kth@kth.se gällande VFU-placeringar

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT2013 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT2013 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenten  tillbringar  en  längre  tid  i  en  skola  för  auskultation, undervisning och  annat deltagande  i skolans verksamhet.  Under  denna  VFU-period förväntas studenten  under handledning  –  men  med hög grad av självständighet  –  planera, genomföra  och  utvärdera  ett större  undervisningsmoment i något av sina  undervisningsämnen. Mycket uppmärksamhet ägnas åt ledarskap, kommunikation  och  bedömning. 

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

1. Planera, genomföra och utvärdera lektioner och större undervisningsområden med innehåll i enlighet med gällande styrdokument

2. Analysera och utvärdera planerad och genomförd undervisning med stöd av ämneskunskaper som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser, utgående från utbildningsvetenskaplig forskning och beprövad erfarenhet

3. Kommunicera på ändamålsenliga sätt (muntligen och skriftligen) inom undervisning och kollegialt samarbete samt konstruktivt reflektera över dessa relationer ur etiska och lärandeorienterade perspektiv

4. Bidra till en god arbetsmiljö och till att motverka diskriminering och kränkande behandling genom visat ledarskap präglat av tydlighet, öppenhet, lärande och dialog

5. Förankra och kommunicera ämnesövergripande perspektiv som jämlikhet, jämställdhet, hållbar utveckling och etik i den pedagogiska verksamheten

6. Diskutera bedömningsformer och betygsättning i enlighet med nationella styrdokument, vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet

7. Identifiera och analysera egna värderingar och attityder som har betydelse i lärargärningen samt identifiera behov av ytterligare kunskaper och färdigheter för den framtida lärargärningen och diskutera hur dessa ska tillgodoses

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänd LT1013 Verksamhetsförlagd utbildning 1 eller motsvarande.

Godkänd LT1017 Ämnesdidaktik eller motsvarande kunskaper.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

VG, G, U

Examination

  • VFU1 - Verksamhetsförlagd utbildning, 15,0 hp, betygsskala: VG, G, U

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras utifrån följande underlag

  • studentens dokumentation av VFU
  • studentens muntliga redovisningar vid reflektionsseminarier
  • VFU-handledarens skriftliga omdöme om studentens insatser och kunskaper

Betygskriterier delas ut vid kursstart.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänd på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se) gällande kursinnehåll, vfu-kth@kth.se gällande VFU-placeringar

Övriga föreskrifter

Kursen  läses i nära  anslutning till  övriga  kurser som läses under samma  termin. Observationsuppgifter,  datainsamling och  liknande  till  dessa  kurser  förekommer  under VFU. Student som underkänns  på  kursen  får  göra  om den  en  gång (totalt max  två  försök, inklusive det första).