Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1056 Ledarskap för lärande och utveckling 7,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (3,5 hp), P4 (3,5 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

60622

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Endast för KPUHU

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1056 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1056 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på ledarskap för att främja alla elevers lärande och utveckling, vilket bland annat innebär synsättet att alla elever kan gagnas av specialpedagogiska insatser. Att etablera ett gott arbets- och lärandeklimat innefattar även fokus på bland annat kommunikation och konflikthantering samt psykologi och kognitionsvetenskap. Hela kursens lärandeinnehåll kopplas i praktiken till autentiska lärandesituationer under vårens VFU2. Kursen består av tre delmoment 1, 2 och 3:

Moment 1, Sociala relationer, kommunikation och ledarskap, behandlar skolan som en arena för social interaktion och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas lärarens roll som ledare, men även andra relationer som är av betydelse för skolarbetet tas upp: elevers relationer till varandra och relationer mellan lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare. Förutom sitt ledarskap  i  ämnesundervisningen ingår  i  lärarens  uppdrag att  bidra till  att  eleverna tar till  sig  skolans demokratiska  värdegrund,  som bland  annat  innebär  respekt  för medmänniskor och  de mänskliga rättigheterna. I kursen behandlas kommunikationens betydelse för en god lärande- och arbetsmiljö, även rörande potentiellt känsliga ämnen som sexualitet, diskriminering och könsroller. Slutligen tas strategier och metoder för både proaktiv och reaktiv konflikthantering upp, som ett verktyg för skapandet av goda sociala relationer.

Det andra momentet, Introduktion till Specialpedagogik, utgår från skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass och hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social inkludering och exkludering. Momentet behandlar vikten av att i samverkan med vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera, analysera och hantera specialpedagogiska behov, inbegripet neuropsykiatriska variationer, på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå. 

Det tredje momentet, Introduktion till Kognitionsvetenskap och psykologi, tar upp modern hjärnforskning, psykologi och kognitionsvetenskap. I momentet ingår kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad och hur lärandet påverkas.  

Lärandemål

Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:

Moment 1, Sociala relationer, kommunikation och ledarskap

1. redogöra för strategier och metoder för ledarskap samt för att på ett respektfullt och etiskt sätt kommunicera genom lyssnande, talande och skrivande med elever, deras vårdnadshavare och skolpersonal och resonera kring dess konsekvenser

2. analysera och utvärdera sin kommunikation med elever, deras vårdnadshavare och skolpersonal, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet

3. diskutera metoder för att motverka konflikter i arbetsgrupper som exempelvis skolklasser.

Moment 2: Introduktion till Specialpedagogik

4. redogöra, utifrån styrdokument, för skolans och lärarens ansvar för alla elevers delaktighet och lärande  i relation till undervisningen,

5. förklara och reflektera över, med utgångspunkt i litteraturen, hur lärare  i samverkan med berörda parter kan identifiera och hantera specialpedagogiska behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter, i undervisningen.

Moment 3, Introduktion till Kognitionsvetenskap och psykologi

6. beskriva och reflektera över ungdomars lärande och utveckling utifrån aktuella psykologiska och kognitionsvetenskapliga perspektiv. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMA - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMB - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMC - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se)