Kursen fokuserar på ledarskap för att främja alla elevers lärande och utveckling, vilket bland annat innebär synsättet att alla elever kan gagnas av specialpedagogiska insatser. Att etablera ett gott arbets- och lärandeklimat innefattar även fokus på bland annat kommunikation och konflikthantering samt psykologi och kognitionsvetenskap. Hela kursens lärandeinnehåll kopplas i praktiken till autentiska lärandesituationer under vårens VFU2. Kursen består av tre delmoment 1, 2 och 3:
Moment 1, Sociala relationer, kommunikation och ledarskap, behandlar skolan som en arena för social interaktion och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas lärarens roll som ledare, men även andra relationer som är av betydelse för skolarbetet tas upp: elevers relationer till varandra och relationer mellan lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare. Förutom sitt ledarskap i ämnesundervisningen ingår i lärarens uppdrag att bidra till att eleverna tar till sig skolans demokratiska värdegrund, som bland annat innebär respekt för medmänniskor och de mänskliga rättigheterna. I kursen behandlas kommunikationens betydelse för en god lärande- och arbetsmiljö, även rörande potentiellt känsliga ämnen som sexualitet, diskriminering och könsroller. Slutligen tas strategier och metoder för både proaktiv och reaktiv konflikthantering upp, som ett verktyg för skapandet av goda sociala relationer.
Det andra momentet, Introduktion till Specialpedagogik, utgår från skolans ansvar att ge alla elever förutsättningar för lärande oberoende av funktionsnedsättning, etnicitet, genus och social klass och hur undervisningens organisering kan få konsekvenser för processer av social inkludering och exkludering. Momentet behandlar vikten av att i samverkan med vårdnadshavare, lärare och andra yrkesgrupper i och utanför skolan, kunna identifiera, analysera och hantera specialpedagogiska behov, inbegripet neuropsykiatriska variationer, på såväl individnivå som på skol- och samhällsnivå.
Det tredje momentet, Introduktion till Kognitionsvetenskap och psykologi, tar upp modern hjärnforskning, psykologi och kognitionsvetenskap. I momentet ingår kunskap om hur hjärnan fungerar, dess möjligheter och begränsningar, utveckling och mognad och hur lärandet påverkas.