Studenten introduceras i skolans miljö samt medverkar i det dagliga arbetet både i klassrummet och i annan verksamhet på skolan. Under denna VFU-period får studenten under handledning pröva på undervisningsprocessen genom att planera, genomföra och utvärdera lektioner i något av sina undervisningsämnen.
Stort fokus läggs på auskultationer, både eftersom dessa utgör lärandetillfällen för studenten och då utvärdering av undervisning utgör input till planering i undervisningsprocessen. Mycket uppmärksamhet ägnas också åt bemötande och kommunikation i enlighet med skolans värdegrund.
Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:
1. under handledning planera, genomföra och utvärdera lektioner utifrån relevanta kunskaper i ämnet och ämnesdidaktik.
2. observera och diskutera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål.
3. under handledning kunna leda undervisning och reflektera över sitt ledarskap.
4. kommunicera genom lyssnande, talande och skrivande på ett för skolverksamheten ändamålsenligt sätt.
5. bemöta elever och skolpersonal i olika situationer med empati, respekt och ett professionellt förhållningssätt.
6. kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna.
7. identifiera och ge exempel på egna styrkor och egen design av lärande.