Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1054 Undervisningsprocessen: Planera, genomföra, utvärdera 6,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1054 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1054 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen har fokus på tillämpning av undervisningsprocessen (Planera - Genomföra - Utvärdera).
Detta innebär att planering, bedömning och betygsättning behandlas i enlighet med skolans styrdokument.
Det inkluderar praktiska övningar där konstruktiv länkning med målformulering tillämpas vid utformningen av lärandeaktiviteter samt olika former av examination. Summativ och formativ bedömning som verktyg i undervisning diskuteras, liksom användningen av fysiska och digitala läranderesurser.

Lärandemål

Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:

1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning som främjar elevers lärande

2. Redogöra för betydelsen av centrala begrepp som behandlas inom kursen.

3. Kritiskt granska olika bedömningsformer

4. Använda konstruktiv länkning i planering som främjar elevers lärande.

5. Utvärdera kvaliteter och brister i sin egen design av lärande.

 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL3 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM3 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Helena Isaksson Persson (helenaip@kth.se)

Övergångsbestämmelser

Kurser påbörjade innan HT2024 examineras enligt tidigare kursplan tom höstterminen 2025. Examinator avgör sedan hur tidigare avklarade moduler kan tillgodoräknas i den nya kursplanen.