Kursen har fokus på tillämpning av undervisningsprocessen (Planera - Genomföra - Utvärdera).
Detta innebär att planering, bedömning och betygsättning behandlas i enlighet med skolans styrdokument.
Det inkluderar praktiska övningar där konstruktiv länkning med målformulering tillämpas vid utformningen av lärandeaktiviteter samt olika former av examination. Summativ och formativ bedömning som verktyg i undervisning diskuteras, liksom användningen av fysiska och digitala läranderesurser.
LT1054 Undervisningsprocessen: Planera, genomföra, utvärdera 6,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1054 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:
1. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning som främjar elevers lärande
2. Redogöra för betydelsen av centrala begrepp som behandlas inom kursen.
3. Kritiskt granska olika bedömningsformer
4. Använda konstruktiv länkning i planering som främjar elevers lärande.
5. Utvärdera kvaliteter och brister i sin egen design av lärande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL3 - Inlämningsuppgift, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM3 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Kurser påbörjade innan HT2024 examineras enligt tidigare kursplan tom höstterminen 2025. Examinator avgör sedan hur tidigare avklarade moduler kan tillgodoräknas i den nya kursplanen.