I syfte att ge en kontext till undervisningsprocessen, fokuserar kursen på skolans villkor, styrning och relevanta styrdokument samt olika pedagogisk-didaktiska perspektiv. Kursen består av två delmoment; moment 1 och 2:
I det första momentet, Utbildning, skola och samhälle, är syftet är att ge en introduktion till skolans villkor och styrning, inkluderat lagar och förordningar, samt normer och värderingar. Även utvecklingen av lärar-/elevrollen samt skolans roll i relation till utbildning, demokrati och fostran ingår.
Det andra momentet, Perspektiv på lärande, behandlar olika perspektiv på lärande (lärandeteorier och representanter för dessa) såsom: behaviorism, kognitivism, pragmatism, lärande i ett sociokulturellt perspektiv samt lärande i ett situerat perspektiv. I detta moment lyfts teoriernas huvuddrag, synen på individen och lärandet samt deras betydelse för undervisning.
Efter avslutad kurs, skall studenten kunna:
Moment 1:
- redogöra för samt jämföra hur synen på barn och ungdom förändrats genom tiderna och beskriva hur dessa förändringar påverkat skolans verksamhet
- redogöra för samt jämföra läraruppdraget förr och nu, samt beskriva dess förändring över tid
- redogöra för skolans uppdrag vad gäller utbildning och fostran i relation till demokratiska värderingar, deklarationen om mänskliga rättigheter och konventionen om barnens rättigheter och reflektera över dess praktiska konsekvenser idag
- redogöra för principerna för skolans styrning och analysera hur politisk styrning av skolan hänger samman med lärarens praktiska vardag
Moment 2: Perspektiv på lärande:
- redogöra för de huvudsakliga dragen i de dominerande lärandeteorierna och jämföra deras syn på människan och lärandet
- analysera autentiska lärandesituationer och argumentera för vad i undervisningen som försvårar och möjliggör lärande med hjälp av olika lärandeteorier