Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1050 Lärare i kontinuerlig utveckling 6,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-06-02
Perioder

HT 2024: P1 (2,0 hp), P2 (2,0 hp)

VT 2025: P3 (1,0 hp), P4 (1,0 hp)

Studietakt

10%

Anmälningskod

50732

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Endast för KPUHU

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Sandra Tibbelin (sf@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1050 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1050 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Syftet med denna kurs är för det första programintegrerande; att ge studenterna en ökad förståelse för hur utbildningsprogrammet är uppbyggt och hur de ingående kurserna tillsammans bidrar till att ge de kunskaper som krävs för ämneslärarexamen. Programmet utgår därvidlag från den didaktiska triangeln och undervisningsprocessen - deras delar och hur dessa hänger ihop.

För det andra krävs, i dagens föränderliga samhälle, både förändringsbenägenhet och aktiv ständig utveckling för framgång i läraryrket, varför ett särskilt fokus i denna kurs är steget Utvärdera i undervisningsprocessen. Även annat undervisningsinnehåll än ämnesinnehållet, som tillkommer till exempel utifrån samhällets föränderlighet och behov (s.k. reformer), hålls samman på programgemensam nivå i denna kurs.

Kursen går under hela utbildningstiden.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. relatera tidigare utbildnings- och yrkeserfarenheter till studierna och det framtida läraruppdraget
  2. beskriva skolans systematiska kvalitetsarbete samt kontinuerligt utvärdera sitt eget arbete och sitt behov av ytterligare kunskap, fortlöpande utveckla sin kompetens och skapa rutiner för ett livslångt lärande
  3. redogöra för läroplansstyrt undervisningsinnehåll utöver ämnesinnehållet, såsom jämställdhet, jämlikhet, etik, språkintegrerat arbetssätt etc samt kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
  4. redogöra för demokrati-uppdraget och skolans värdegrund, deras ingående delar samt hur man praktiskt skulle kunna integrera dessa i ämnesundervisningen samt analysera konsekvenserna av föreslagna arbetssätt
  5. redogöra för undervisningsinnehåll om hållbar utveckling, dess ingående delar samt hur man praktiskt skulle kunna integrera dessa i ämnesundervisningen samt analysera konsekvenserna av föreslagna arbetssätt
  6. beskriva den röda tråden i utbildningsprogrammet (eller skapa en egen) och se progressionen i både ämneskunskaper och generiska kompetenser, i relation till utbildningens mål och läraryrket, samt skapa en personlig helhetsbild av i utbildningen ingående delar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet för högskolestudier

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL4 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Sandra Tibbelin (sf@kth.se)

Övergångsbestämmelser

Kurser påbörjade innan ht2024 examineras enligt tidigare kursplan tom höstterminen 2025. Examinator avgör sedan hur tidigare avklarade moduler kan tillgodoräknas i den nya kursplanen.