Syftet med denna kurs är för det första programintegrerande; att ge studenterna en ökad förståelse för hur utbildningsprogrammet är uppbyggt och hur de ingående kurserna tillsammans bidrar till att ge de kunskaper som krävs för ämneslärarexamen. Programmet utgår därvidlag från den didaktiska triangeln och undervisningsprocessen - deras delar och hur dessa hänger ihop.
För det andra krävs, i dagens föränderliga samhälle, både förändringsbenägenhet och aktiv ständig utveckling för framgång i läraryrket, varför ett särskilt fokus i denna kurs är steget Utvärdera i undervisningsprocessen. Även annat undervisningsinnehåll än ämnesinnehållet, som tillkommer till exempel utifrån samhällets föränderlighet och behov (s.k. reformer), hålls samman på programgemensam nivå i denna kurs.
Kursen går under hela utbildningstiden.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- relatera tidigare utbildnings- och yrkeserfarenheter till studierna och det framtida läraruppdraget
- beskriva skolans systematiska kvalitetsarbete samt kontinuerligt utvärdera sitt eget arbete och sitt behov av ytterligare kunskap, fortlöpande utveckla sin kompetens och skapa rutiner för ett livslångt lärande
- redogöra för läroplansstyrt undervisningsinnehåll utöver ämnesinnehållet, såsom jämställdhet, jämlikhet, etik, språkintegrerat arbetssätt etc samt kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
- redogöra för demokrati-uppdraget och skolans värdegrund, deras ingående delar samt hur man praktiskt skulle kunna integrera dessa i ämnesundervisningen samt analysera konsekvenserna av föreslagna arbetssätt
- redogöra för undervisningsinnehåll om hållbar utveckling, dess ingående delar samt hur man praktiskt skulle kunna integrera dessa i ämnesundervisningen samt analysera konsekvenserna av föreslagna arbetssätt
- beskriva den röda tråden i utbildningsprogrammet (eller skapa en egen) och se progressionen i både ämneskunskaper och generiska kompetenser, i relation till utbildningens mål och läraryrket, samt skapa en personlig helhetsbild av i utbildningen ingående delar