- Självreglerat lärande (till exempel studieteknik, eget ansvar, prokrastinering, självreflektion).
- Retorik och presentationsteknik.
- Utbildningens genomförande (till exempel kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination, programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, CLGYM-programmets upplägg, valmöjligheter, kvalitetsutveckling, studentinflytande).
- Utvärdering av programmet.
- Yrkesliv och samhällsaspekter (till exempel livslångt lärande, anställningsbarhet, jämställdhet, likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesroller)
LT1043 Programsammanhållande kurs för civilingenjör och lärare, årskurs 3 1,5 hp
Detta är en av fyra kurser som läses i årskurs 1-4 inom programmet Civilingenjör och lärare. En kurs läses per år men kurserna samläser så att studenterna får träffas över årskursgränserna och inriktningsgränserna. Kursen syftar till att göra kursdeltagarna till bättre studenter, bland annat genom att visa hur programmets kurser hänger ihop och ge var och en tillfälle att reflektera över sin studiesituation och aktuella kurser. Den ska skapa kontakter mellan årskurserna och med lärare, och den har också en programkvalitetsutvecklande funktion. Kursen består av regelbundna reflektionsseminarier i årskursöverskridande smågrupper, föreläsaningar och övningar i retorik.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-03-16
- Perioder
HT 2024: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)
VT 2025: P3 (0,5 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
51405
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjör och lärare, åk 3, TEDA, Obligatorisk
Civilingenjör och lärare, åk 4, MAFY, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 4, MAKE, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 4, TEMI, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 5, MAFY, Villkorligt valfri
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1043 (HT 2022–HT 2024)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
1. Reflektera på högre nivå, med resonemang kring alternativa lösningar, och använda metoder för att planera sina studier på kort och lång sikt
2. Baserat på två års studier inom programmet, sätta progressionen i ämneskunskaper och färdigheter i relation till utbildningens mål och de framtida yrkesrollerna
3. Analysera och utvärdera samhälleliga och etiska frågor inom teknik och utbildningsvetenskap
4. Göra muntliga presentationer inom sitt ämnesområde.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 90 högskolepoäng från kurser i utbildningsplanen för CLGYM ska vara avklarade.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier och uppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.