Kursen behandlar stadens bebyggelse och funktioner i ett nutida och i ett historiskt perspektiv samt ett framåtsyftande perspektiv. Transportteknisk utveckling, lokalisering och stadsutveckling samt trafikmiljöeffekter. Kursen tar även upp vanliga byggnadsmaterial i hus från olika tidsperioder. Materialens viktigaste egenskaper, materialens beständighet samt påverkan på människa och miljö.
Viss byggnadsteknik i hus kommer att lyftas fram i kursen. Även installationsteknik tas upp samt kopplingen till de större tekniska systemen. Kursen har även fokus på samhällsbyggnadsprocessen, de mänskliga behov och funktionskrav som bör ligga till grund för samhällsbyggandet och hur naturgivna förutsättningar såsom mark, vatten och ekosystem ligger till grund för samhällsbyggandet.
Kursen innehåller studiebesök, ett projekt och en uppgift med didaktiska tillämpningar.
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:
Redogöra för de mänskliga behov och funktionskrav som bör ligga till grund för samhällsbyggandet och
beskriva samhällsbyggnadsprocessens skeden från planering till förvaltning
Redogöra för hur naturgivna förutsättningar såsom mark, vatten och ekosystem ligger till grund för samhällsbyggandet.
Beskriva och analysera stadens bebyggelse och funktioner i ett historiskt perspektiv med viss betoning på sambandet mellan trafik och bebyggelse.
Redogöra för vissa samband mellan transportteknisk utveckling, lokalisering och stadsutveckling samt identifiera miljöeffekter.
Identifiera vanliga byggnadsmaterial i hus från olika tidsperioder samt känna till materialens viktigaste egenskaper, materialens beständighet samt påverkan på människa och miljö.
Beskriva viss byggnadsteknik hos hus med stomme av trä, tegel, betong och stål samt redogöra för vissa installationer (främst värme, ventilation, sanitet och el) samt relatera det till de stora tekniska försörjningssystemen vatten, avlopp, avfall och energi.
Presentera ett konkret förslag till en stadsdel, från målformulering till detaljerad beskrivning av bebyggelse, trafik, natur, funktioner och karaktär.
Beskriva och reflektera över hur teknikinnehållet i punkterna ovan kan utgöra ämnesinnehåll i skolans teknikämne för åk 7-9 och ge förslag på hur det kan undervisas samt bedömas.