Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LT1016 Kommunikation, ledarskap och design av lärande 7,5 hp

Kursen bidrar till att utveckla studentens förmåga till en professionell kommunikation med elever, vårdnadshavare och kolleger samt ledar- och medarbetarskap. Kommunikationen kan vara såväl muntlig som skriftlig och behandla bland annat pedagogiska och sociala ärenden. Förutom sitt ledarskap i ämnesundervisningen ingår i lärarens uppdrag att bidra till att eleverna tar till sig skolans demokratiska värdegrund, som bland annat innebär respekt för medmänniskor och de mänskliga rättigheterna.

Kursen behandlar även procedurer och processer för design av lärande med fokus på tillämpning. Detta innebär bland annat övning i att applicera konstruktiv länkning med målformulering vid utformning av läraktiviteter och olika former av examination, samt val av lämpliga fysiska och digitala läranderesurser.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (3,5 hp), P4 (4,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

60271

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LT1016 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LT1016 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Moment 1, Sociala relationer, kommunikation och ledarskap, behandlar skolan som en arena för social interaktion och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas lärarens roll som ledare, men även andra relationer som är av betydelse för skolarbetet tas upp: elevers relationer till varandra och relationer mellan lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare. Förutom sitt ledarskap  i  ämnesundervisningen ingår  i  lärarens  uppdrag att  bidra till  att  eleverna tar till  sig  skolans demokratiska  värdegrund,  som bland  annat  innebär  respekt  för medmänniskor och  de mänskliga rättigheterna. I kursen behandlas kommunikationens betydelse för en god lärande- och arbetsmiljö, även rörande potentiellt känsliga ämnen som sexualitet, diskriminering och könsroller. Slutligen tas strategier och metoder för både proaktiv och reaktiv konflikthantering upp, som ett verktyg för skapandet av goda sociala relationer. 

Moment 2, Design av lärande,  behandlar   procedurer och  processer för design  av lärande  med fokus  på tillämpning.  Detta innebär  bland  annat  övning  i  att  applicera  konstruktiv  länkning  med målformulering  vid  utformning  av läraktiviteter och  olika former av  examination,  samt val  av lämpliga fysiska och  digitala läranderesurser.  

Lärandemål

Inom kommunikation och ledarskap ska studenten efter genomförd kurs kunna:

1. Redogöra för strategier och metoder för ledarskap samt för att på ett respektfullt och etiskt sätt kommunicera genom lyssnande, talande och skrivande med elever, deras vårdnadshavare och skolpersonal och resonera kring dess konsekvenser

2. Analysera och utvärdera sin kommunikation med elever, deras vårdnadshavare och skolpersonal, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet

3. Diskutera metoder för att motverka konflikter i arbetsgrupper som exempelvis skolklasser.

Inom design av lärande ska studenten efter genomförd kurs kunna:

4. Använda relevanta styrdokument för att planera undervisning som främjar elevers lärande

5. Använda konstruktiv länkning i praktiken, d.v.s. planera läraktiviteter, mål och bedömning som hänger samman

6. Identifiera och beskriva de läranderesurser, både analoga och digitala, som är lämpliga för sammanhanget. Samt, utifrån sammanhanget välja lämpligt tekniskt stöd för lärande

7. Utvärdera kvaliteter och brister i egen och annans lärandedesign. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För KPULU: Grundläggande behörighet.

För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgifter om kommunikation och ledarskap, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Inlämningsuppgifter om design och lärande, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEMA - Seminarier om kommunikation och ledarskap, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEMB - Seminarier om design av lärande, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt betyg på alla i kursen ingående moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Undervisningen genomförs delvis på distans och bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, rollspelsliknande övningar - såväl i fysiska möten som via en webbplattform.