Moment 1, Sociala relationer, kommunikation och ledarskap, behandlar skolan som en arena för social interaktion och lärande. Särskild uppmärksamhet ägnas lärarens roll som ledare, men även andra relationer som är av betydelse för skolarbetet tas upp: elevers relationer till varandra och relationer mellan lärare, skolledare, övrig skolpersonal, elever och vårdnadshavare. Förutom sitt ledarskap i ämnesundervisningen ingår i lärarens uppdrag att bidra till att eleverna tar till sig skolans demokratiska värdegrund, som bland annat innebär respekt för medmänniskor och de mänskliga rättigheterna. I kursen behandlas kommunikationens betydelse för en god lärande- och arbetsmiljö, även rörande potentiellt känsliga ämnen som sexualitet, diskriminering och könsroller. Slutligen tas strategier och metoder för både proaktiv och reaktiv konflikthantering upp, som ett verktyg för skapandet av goda sociala relationer.
Moment 2, Design av lärande, behandlar procedurer och processer för design av lärande med fokus på tillämpning. Detta innebär bland annat övning i att applicera konstruktiv länkning med målformulering vid utformning av läraktiviteter och olika former av examination, samt val av lämpliga fysiska och digitala läranderesurser.