Kursen ska underlätta för studenterna att se sammanhangen mellan kurserna i programmet genom reflektion kring lärandets villkor och likheter och skillnader mellan läraryrket och tidigare erfarenheter. Kursen är fördelad över hela utbildningstiden.
LT1011 Programintegrerande kurs för kompletterande pedagogisk utbildning 3,0 hp
Kursen ska underlätta för studenterna att se sammanhangen mellan kurserna i programmet genom reflektion kring lärandets villkor och likheter och skillnader mellan läraryrket och tidigare erfarenheter. Kursen är fördelad över hela utbildningstiden.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-06-09 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-06-09 - 2026-08-24
- Perioder
VT 2025:
HT 2025: P2 (1,0 hp)
VT 2026:
HT 2026:
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
45002
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Kontakt
Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LT1011 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. beskriva sin egen studieteknik och vilken typ av lärande den leder till
2. relatera studierna till lärarens yrkesroller
3. relatera tidigare utbildnings- och yrkeserfarenheter till studierna och det framtida läraruppdraget
4. kritiskt granska, reflektera och dokumentera såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
5. följa (eller skapa) den röda tråden i utbildningsprogrammet och se progressionen i både ämneskunskaper och generiska kompetenser, i relation till utbildningens mål och läraryrket
6. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
för att
- ta ansvar för den egna lärprocessen och vad man vill med utbildningen
- utnyttja studietiden på, för den enskilde studenten, bästa sätt
- skapa rutiner för ett livslångt lärande
- få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
- påverka programmets utveckling
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För KPULU: Grundläggande behörighet.
För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt på alla kursens obligatoriska moment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.