Övningar i att förstå och uttrycka sig på mer nyanserad svenska. Övningar i uttal, prosodi och muntlig kommunikation. Samtal, diskussioner och presentationer. Läsning av texter inom allmänna ämnesområden. Skrivning av texter av personlig och vardaglig karaktär.
LS1522 Svenska B1 för ingenjörer 7,5 hp

I den här kursen kommer du att fördjupa dina kunskaper i svenska språket . Du kommer att fortsätta öva förståelse och att uttrycka dig själv om olika ämnen, framför allt vardagliga, bekanta ämnen. Grundläggande grammatikkunskaper kommer att övas och enkla texter på ovanstående ämnen kommer att skrivas. Kursmaterial iunkluderar facktexter och litterära texter, realia och film.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
- P1 (4,5 hp), P2 (3,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50023
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
18 - 125
- Målgrupp
Valfri kurs för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1522 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse
1. Förstå huvudinnehållet i tydligt standardtal om ämnen som rör välkända företeelser och personliga intresseområden
2. Vid långsamt och tydligt tal i stora drag förstå många radio- och TV-program om dagsaktuella frågor eller om ämnen av personligt intresse
Läsförståelse
3. Förstå autentiska texter såsom beskrivningar skrivna på högfrekvent språk om ämnen som hör till vardagslivet eller rör personliga intressen
Muntlig interaktion
4. Samtala på ett informellt sätt om ämnen med anknytning till vardagslivet, aktuella händelser och arbetslivet eller av personligt intresse
Muntlig produktion
5. På ett enkelt sätt beskriva händelser, drömmar, förhoppningar och framtidsplaner
6. Kortfattat ge skäl för åsikter och planer
Skriftlig produktion
7. Skriva texter som beskriver upplevelser och intryck
8. Skriva enkla sammanhängande texter av resonerande karaktär som rör vardagsliv samt enkla faktatexter inom personliga intresseområden
Språksystem
9. Tillämpa för nivån adekvat fonetisk/ortografisk, morfologisk, syntaktisk och lexikal kunskap i det svenska språket
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Svenska A2 för ingenjörer, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LEX1 - Löpande examination, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.