Kursen bygger vidare på lägre kurser med fortsatt inlärning av de vanligaste och viktigaste satsmönstren för vardaglig talad rikskinesiska och uppbyggnad av ett centralt tecken- och ordförråd. Därtill kommer skriv- och översättningsövningar samt en introduktion till skriftlig och fackspråklig kinesiska. Realiainslag om Kina, kinesiska kultur, samhälle och teknisk utveckling. Kursen omfattar ca. 330 nya skrivtecken.
LS1395 Kinesiska A2 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2017
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1395 (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
- identifiera toner och stavelser i tydligt talad rikskinesiska
- förstå och använda vardagligt använda satsmönster i tal och skrift
- förstå och läsa upp enklare texter
- hålla korta och enkla presentationer över ett förberett ämne
- använda språket muntligt och skriftligt i vardagliga situationer och enkla arbetssituationer
- delta i samtal som kräver ett enkelt och direkt utbyte av information om kända ämnen
- översätta enkla texter från kinesiska till svenska
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Kinesiska A1, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kjellgren, Björn, kinesiska@kth, tredje boken, KTH, Stockholm, 2010
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TENA - Muntlig språkfärdighet, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig språkfärdighet, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENC - Muntlig språkfärdighet, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEND - Skriftlig språkfärdighet, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.