Övningar i att uppfatta japanska och föra egna samtal i enkla vardagliga situationer. Uttalsövningar. Grammatik- och ordförrådsövningar. Inlärning av ca. 70 kanji-tecken. Inlärning av katakana. Översättningsövning av enkla vardagliga texter från japanska till svenska och omvänt. Skrivövningar, bl.a. brev och enkla dagboksanteckningar. Realiainslag om Japan, japansk kultur, samhälle och teknisk utveckling.
LS1383 Japanska A1 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1383 (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå A1 med vissa inslag på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
- använda språket muntligt och skriftligt i enkla vardagliga situationer (A1)
- förstå och redogöra (på svenska) för information från olika elementära texter
- beskriva vardagliga situationer/ämnen med enkelt språk på målspråket (A1/A2)
- använda kanji-lexikon för att kunna söka okända kinesiska tecken
- översätta enkla meningar från japanska till svenska och omvänt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet. Genomgången och godkänd Japankunskap, motsvarande äldre kurs, eller motsvarande kunskaper visade genom ett obligatoriskt placeringstest gjort före kursval.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Banno, Eri, Genki: An integrated course in elementary Japanese. 1, 2. ed., The Japan Times, Tokyo, 2011
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TENA - Muntlig språkfärdighet, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENB - Skriftlig språkfärdighet, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TENC - Muntlig språkfärdighet, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEND - Skriftlig språkfärdighet, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.