Kursen vänder sig främst till yrkesverksamma ingenjörer och andra med behov av att snabbt kunna förkovra sig i ett främmande språk eller lära sig grunderna i ett nytt. Kursen fokuserar på att ge deltagarna konkreta, användbara strategier för att enkelt och effektivt förkovra sig i ett redan bekant språk eller lära sig ett nytt. Mot bakgrund av centrala begrepp och aktuell forskning inom språkinlärning och relaterade områden, såsom språktypologi och flerspråkighet, får deltagarna möjlighet att bekanta sig med olika hjälpmedel för att lära sig främmande språk. Kursen tar upp vikten av språkfärdigheter på flerspråkiga arbetsplatser och i ett globalt samhälle och låter deltagarna reflektera över för- och nackdelar med olika lärstilar och lärstrategier.
LS1000 Lär dig lära dig språk 2,0 hp
I den här online-kursen får du utforska och diskutera strategier för att effektivt lära dig ett nytt språk, eller fortsätta utvecklas inom ett språk du redan kan.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan LS1000 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur centrala begrepp och teorier inom språkinlärningsteori och relevant forskning kan användas för att stödja den egna språkinlärningsprocessen
- reflektera över vikten av att kunna flera främmande språk både på flerspråkiga arbetsplatser och i ett globalt samhälle
- redovisa personligt grundade insikter om för- och nackdelar med olika lärstilar och lärstrategier för språkinlärning
- identifiera och använda olika verktyg för effektiv självständig språkinlärning
i syfte att
- utveckla egna strategier för effektiv självständig språkinlärning, med fokus på yrkesmässiga behov.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast grundläggande behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.