Kursen syftar till att stärka rollen som handledare inom forskarutbildning i Sverige.
Huvudsakliga teman för kursen är:
- Handledarrollen
- Ramar och regler för forskarutbildning
- Kvalitet i forskarutbildning
- Handledar-doktorand relationen
- Kommunikation och interkulturell kompetens
- Jämställdhet och mångfald
- Etiska aspekter i forskning och forskarutbildning
Vid kursens slut ska deltagaren visa förmågan att:
- diskutera ramar och regelverk som styr forskarutbildning i Sverige och tillämpa aktuella regler vid KTH samt reflektera över lokala traditioner.
- diskutera och reflektera över doktoranders lärande och utveckling i relation till egna och andras erfarenheter och relevant litteratur.
- reflektera över sin egen roll som handledare och relationen mellan handledare och doktorand, samt värdegrundsfrågor såsom etik, likabehandling och mångfald.
- diskutera och föreslå adekvata strategier för att planera, följa upp och ge återkoppling på forskningsarbetet och doktoranders utveckling.