Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD2004 Kognitiv psykologi för lärare: Projektkurs 3,0 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-06-03 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-06-03 - 2025-08-24
Perioder
Studietakt

17%

Anmälningskod

45013

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

25 - 50

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursansvarig

Profile picture Patric Dahlqvist

Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD2004 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD2004 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna kurs ären projektkurs i lärande ochkognitionsvetenskap, med fokus på tillämpningar inom utbildning. Kursen syftar till att studenten ska tillämpa praktiska metoder i klassrumsmiljö som kan möjliggöra delaktighet och förbättra lärandet för alla elever. Kursen syftar till att fördjupa färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera lärandestrategier utifrån forskning kring lärande och kognitiv psykologi. 

  • Fördjupad genomgång av forskning och litteraturfrån kognitiv psykologi och lärande. 
  • Kritiskt granska och värdera forskning från kognitiv psykologi och hur forskningsresultat kan appliceras i lärandesituationer.   
  • Planera och designa ett lektionsmoment baserat på forskning och litteraturfrån kognitiv psykologi och lärande. 
  • Utvärdera och analysera lektionsmoment. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

  • Beskriva och reflektera över hur aktuell forskning och litteratur inom lärande och kognitiv psykologi kan appliceras i sin egen undervisningssituationför att möjliggöra studenters lärande. 
  • Beskriva och analysera utifrån forskning och kurslitteraturen hur strategier och metoder kanapplicerasi sin egen undervisningssituation för att möjliggöra studenters lärande. 
  • Planera, utforma och tillämpa lärandeaktiviteter som kan möjliggöra studenters lärandei sin egen undervisningssituation, samt argumentera för gjorda val utifrån forskning och litteratur. 
  • Analysera och reflektera över utformadeläraktiviteter utifrån forskning och kurslitteraturen. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kandidatexamen 

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro på kursträffar. 

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övriga föreskrifter

Rekommenderad förberedande kurs: 

LD1001 Klassrumspsykologi: Kognitiv psykologi och lärande 

LD1006Kognitiv psykologi för lärare: Matematikundervisning