Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1029 Lär dig lära online 3,0 hp

Många kurser och utbildningar ges idag delvis eller helt online vilket ställer nya krav på hur vi studerar. Att kunna studera på ett effektivt sätt och förstå den egna lärandeprocessen är en viktig del för att lyckas med sina studier. Även om många delar av utbildning digitaliserats så har underliggande kognitiva processer om hur vi lär oss inte förändrats. Därför fokuserar den här kursen på att hjälpa dig som student att förstå och använda grundläggande kognitiva strategier för att förbättra ditt lärande i en onlinemiljö. Vi hoppas locka fram din nyfikenhet för hur du lär dig och hur du själv fungerar när du studerar. 

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-08-25 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-08-25 - 2025-10-24
Perioder
P1 (3,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

10153

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

50 - 80

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig

Profile picture Malin Jansson

Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1029 (HT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1029 (HT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera ochimplementera studiestrategier som kan förbättra lärandet i en onlinemiljö. 

  • Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om lärande på distans och i digitala miljöer, metakognition och kognitiv psykologi. 
  • Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer på distans och i digitala miljöer. 
  • Applicera studiestrategier och digitala verktyg för att förbättra lärandet på distans och i digitala miljöer. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

  • Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen kopplat till onlinestudier. 
  • Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till denegna studiekontexten. 
  • Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i en onlinemiljö. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INLA - Inlämningsuppgift A, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • INLB - Inlämningsuppgift B, 2,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå