Forskningsmetodik, vetenskapligt språk, hållbar utveckling, forskningsetik.
IL2231 Forskningsmetodik och vetenskapligt språk för nanoteknik 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_MainFieldOfStudy_04_Electrical_Engineering.jpg)
Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om bakomliggande teorier, insikt och praktiska färdigheter som krävs för att utföra typiska forskningsuppgifter inom området nanoteknik. I synnerhet poängteras forskningsetik, och hållbarhet och hur detta är relevant för nanoteknik.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 TNTEM programstuderande
Målgrupp
Sökbar för TNTEM. Ej öppen för andra program.
Del av program
Perioder
P1 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Kista
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 TNTEM programstuderande
Anmälningskod
50778
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 TNTEM programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- föreslå forskningsprojekt relaterade till nanoteknik som har stor relevans, är genomförbart och hållbart
- uppvisa medvetenhet om nyhetsvärdet och betydelsen av projektet
- upprätta genomförbara och tids- och resurseffektiva planer för att bedriva det föreslagna projektet
- använda sig av forskningsmetodik och vetenskapligt språk för att formulera en vetenskaplig rapport
- sammanfatta och presentera forskningsresultat för allmänheten
- kritiskt läsa och utvärdera nanoteknikrelaterade vetenskapliga rapporter och ge sakliga kommentarer
- tillse att nanoteknikrelaterade mål för hållbar utveckling enligt FN:s rekommendationer uppfylls
- identifiera, förklara och utvärdera de samhälleliga och etiska aspekterna och hållbarheten i nanoteknikrelaterade forskningsprojekt
i syfte att få kunskap om bakomliggande teorier, insikt och praktiska färdigheter som krävs för att utföra typiska forskningsuppgifter inom området nanoteknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Det är nödvändigt att delta i alla seminarier och minst 80 % av föreläsningarna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.