Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

IL2231 Forskningsmetodik och vetenskapligt språk för nanoteknik 7,5 hp

Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om bakomliggande teorier, insikt och praktiska färdigheter som krävs för att utföra typiska forskningsuppgifter inom området nanoteknik. I synnerhet poängteras forskningsetik, och hållbarhet och hur detta är relevant för nanoteknik.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 TNTEM programstuderande

Studielokalisering

KTH Kista

Varaktighet
2024-08-26 - 2024-10-27
Perioder
P1 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50778

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för TNTEM. Ej öppen för andra program.

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan IL2231 (HT 2020–)
Rubriker med innehåll från kursplan IL2231 (HT 2020–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Forskningsmetodik, vetenskapligt språk, hållbar utveckling, forskningsetik.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • föreslå forskningsprojekt relaterade till nanoteknik som har stor relevans, är genomförbart och hållbart
  • uppvisa medvetenhet om nyhetsvärdet och betydelsen av projektet 
  • upprätta genomförbara och tids- och resurseffektiva planer för att bedriva det föreslagna projektet
  • använda sig av forskningsmetodik och vetenskapligt språk för att formulera en vetenskaplig rapport
  • sammanfatta och presentera forskningsresultat för allmänheten
  • kritiskt läsa och utvärdera nanoteknikrelaterade vetenskapliga rapporter och ge sakliga kommentarer
  • tillse att nanoteknikrelaterade mål för hållbar utveckling enligt FN:s rekommendationer uppfylls
  • identifiera, förklara och utvärdera de samhälleliga och etiska aspekterna och hållbarheten i nanoteknikrelaterade forskningsprojekt

i syfte att få kunskap om bakomliggande teorier, insikt och praktiska färdigheter som krävs för att utföra typiska forskningsuppgifter inom området nanoteknik.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projektuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Det är nödvändigt att delta i alla seminarier och minst 80 % av föreläsningarna.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Elektroteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.