Forskningsmetodik, vetenskapligt språk, hållbar utveckling, forskningsetik.
IL2231 Forskningsmetodik och vetenskapligt språk för nanoteknik 7,5 hp
Kursen syftar till att ge studenterna kunskap om bakomliggande teorier, insikt och praktiska färdigheter som krävs för att utföra typiska forskningsuppgifter inom området nanoteknik. I synnerhet poängteras forskningsetik, och hållbarhet och hur detta är relevant för nanoteknik.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 TNTEM programstuderande
- Studielokalisering
KTH Kista
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50778
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för TNTEM. Ej öppen för andra program.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IL2231 (HT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- föreslå forskningsprojekt relaterade till nanoteknik som har stor relevans, är genomförbart och hållbart
- uppvisa medvetenhet om nyhetsvärdet och betydelsen av projektet
- upprätta genomförbara och tids- och resurseffektiva planer för att bedriva det föreslagna projektet
- använda sig av forskningsmetodik och vetenskapligt språk för att formulera en vetenskaplig rapport
- sammanfatta och presentera forskningsresultat för allmänheten
- kritiskt läsa och utvärdera nanoteknikrelaterade vetenskapliga rapporter och ge sakliga kommentarer
- tillse att nanoteknikrelaterade mål för hållbar utveckling enligt FN:s rekommendationer uppfylls
- identifiera, förklara och utvärdera de samhälleliga och etiska aspekterna och hållbarheten i nanoteknikrelaterade forskningsprojekt
i syfte att få kunskap om bakomliggande teorier, insikt och praktiska färdigheter som krävs för att utföra typiska forskningsuppgifter inom området nanoteknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Det är nödvändigt att delta i alla seminarier och minst 80 % av föreläsningarna.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.