Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HU1903 Management 7,5 hp

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Södertälje

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

61432

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

Max: 40

Målgrupp

Sökbar för TIIPS årskurs 3 och för TIMAS SIOD år 3

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HU1903 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan HU1903 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Upplevelsebaserad inlärning med en mix av föreläsningar och aktivt deltagande.

Studenterna förväntas arbeta gruppvis både under och utanför schemalagd tid.

Kursinnehåll

  • Ledarskap och personlig utveckling
  • Organisationsteori
  • Organisationsförändring
  • Organisationskultur
  • Individuell reflektion och reflektion på gruppnivå

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • genom analys av eget grupparbete och reflektion över eget beteende visa insikt om och förståelse för hur grupper och individer utvecklas
  • beskriva en ökad medvetenhet om egna styrande värderingar och deras konsekvenser i eget beteende
  • genom analys av eget eller gruppmedlems tillämpning av ledarskap/medarbetarskap visa insikt i vad som utmärker ett fungerande ledarskap
  • redogöra för olika organisationsmodeller och dra slutsatser om deras tillämpbarhet
  • beskriva väsentliga delar i ett organisatoriskt förändringsarbete
  • exemplifiera faktorer som påverkar en organisations kultur, som t.ex. ledarskap, och på vilket sätt de påverkar

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

  • Slutförd kurs ML1110
  • Godkänd modul projekt i HU1000
  • Godkänd modul kvalitet i ML1111

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ledarskap av Stefan Sveningsson och Mats Alvesson, förlag Liber, ISBN 9789147094929

Nilsson Björn, Samspel i grupp, förlag: Studentlitteratur, ISBN 9789144110103 

Förändringsprocesser i stora organisationer, Statskontoret, ISBN 978917220925

Bok eller pdf som är gratis att antingen hämta eller beställa från Statskontoret. http://www.statskontoret.se/publicerat/publikationer/2016/-forandringsprocesser-i-stora-organisationer

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Kursens upplägg kommer att utgå från principerna för process/innehållsrelaterad gruppdynamik, upplevelsebaserad inlärning och systemiskt tänkande. Den kommer att innehålla flera pedagogiska moment som föreläsningar, grupparbete, tillämpade övningar för att tydliggöra området som just berörs, litteraturstudier, erfarenhetsutbyte i studiegrupper samt ett projektarbete.