Kursen ges som två halvdagsseminarier, läsuppgifter och inlämningsuppgifter.
FSK3913 Introduktion till Jämställdhet, Mångfald och Likabehandling (JML) för doktorander 1,5 hp
Kursen syftar till att ge studenter grunderna inom JML
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3913 (VT 2023–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Finns på programmets kurslista och meddelas av kursansvarig. En målsättning är att kursen ges varje år
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen ger en introduktion till grundläggande frågeställningar, problem och begrepp inom JML. Kursen introducerar även relevanta lagar, förordningar och yrkeskoder samt konkreta ämnesrelevanta diskussionsfall.
Artiklar och material som publiceras på kurshemsidan.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och använda centrala begrepp, metoder och teorier inom jämställdhet, mångfald och lika villkor (JML).
- Diskutera och reflektera över JML i rollen som forskarstuderande och forskare
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen vid doktorsprogrammen Tillämpad Fysik eller Fysik.
Rekommenderade förkunskaper
Doktorand på KTH
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur kommer att meddelas vid varje kursomgång
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande i seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.