- Introduktion till fluorescensspektroskopi och avbildning
- Principer för superupplösnings-mikroskopi
- STED- och RESOLFT-baserad superupplösnings-mikroskopi
- Avbildningstekniken MoNaLISA
- Avbildnings- och tracking-tekniken MINFLUX
- Ljusplansavbildning (light-sheet imaging)
- Gitter-ljusplansavbildning
- Introduktion till Fluorescenskorrelationsspektroskopi (FCS)
- Varianter av FCS såsom FCCS, FRET-FCS, STED-FCS och linjeskannings-FCS
FSK3534 Nya metoder inom superupplösning, ljusplansmikroskopi och FCS vid Scilielab 3,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3534 (HT 2024–)Rubriker med innehåll från kursplan FSK3534 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska eleven kunna:
- Beskriva teori och metod bakom teknikerna STED-, och MoNaLISA-, och MINFLUX-mikroskopi, ljuplans- och gitter-ljusplansavbildning, fluktuationsmetoden FCS, samt grunderna om FCCS, FRET-FCS, STED-FCS och linje-skannings-FCS.
- Förklara hur dessa tekniker kan användas i deras eget projekt och hur centrala frågeställningar i projektet därigenom kan besvaras.
- Jämföra egenskaperna hos de olika avbildningsteknikerna, med varandra och med diffraktions-begränsade konfokala tekniker. Jämföra de olika FCS-teknikerna.
- Analysera bilder från superupplösningsmikroskop och ljusplansmikroskop. Analysera mätningar från de olika FCS-teknikerna.
- Beräkna storheter såsom synfält, ljusplanstjocklek, upplösning givet en viss STED-effekt, och koncentration och molekylär ljusstyrka från FCS-mätningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- PRO1 - Projektbeskrivning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
- Projektbeskrivning där minst en av de i kursen berörda teknikerna är central för projektet. 3,0 hp. Betyg: P, F. Projektbeskrivningen lämnas in senast onsdag vecka två i kursen, och redovisas muntligt inför grupp och lärare fredag vecka två.
Övriga krav för slutbetyg
Full närvaro vid alla föreläsningar, laborationer, diskussionsgrupper, samt vid projektpresentationen krävs.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Utbildningsnivå
Forskarnivå