Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FSK3534 Nya metoder inom superupplösning, ljusplansmikroskopi och FCS vid Scilielab 3,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FSK3534 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan FSK3534 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Introduktion till fluorescensspektroskopi och avbildning
  • Principer för superupplösnings-mikroskopi
  • STED- och RESOLFT-baserad superupplösnings-mikroskopi
  • Avbildningstekniken MoNaLISA
  • Avbildnings- och tracking-tekniken MINFLUX
  • Ljusplansavbildning (light-sheet imaging)
  • Gitter-ljusplansavbildning
  • Introduktion till Fluorescenskorrelationsspektroskopi (FCS)
  • Varianter av FCS såsom FCCS, FRET-FCS, STED-FCS och linjeskannings-FCS

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska eleven kunna:

  • Beskriva teori och metod bakom teknikerna STED-, och MoNaLISA-, och MINFLUX-mikroskopi, ljuplans- och gitter-ljusplansavbildning, fluktuationsmetoden FCS, samt grunderna om FCCS, FRET-FCS, STED-FCS och linje-skannings-FCS.
  • Förklara hur dessa tekniker kan användas i deras eget projekt och hur centrala frågeställningar i projektet därigenom kan besvaras.
  • Jämföra egenskaperna hos de olika avbildningsteknikerna, med varandra och med diffraktions-begränsade konfokala tekniker. Jämföra de olika FCS-teknikerna.
  • Analysera bilder från superupplösningsmikroskop och ljusplansmikroskop. Analysera mätningar från de olika FCS-teknikerna.
  • Beräkna storheter såsom synfält, ljusplanstjocklek, upplösning givet en viss STED-effekt, och koncentration och molekylär ljusstyrka från FCS-mätningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projektbeskrivning, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

  • Projektbeskrivning där minst en av de i kursen berörda teknikerna är central för projektet. 3,0 hp. Betyg: P, F. Projektbeskrivningen lämnas in senast onsdag vecka två i kursen, och redovisas muntligt inför grupp och lärare fredag vecka två.

Övriga krav för slutbetyg

Full närvaro vid alla föreläsningar, laborationer, diskussionsgrupper, samt vid projektpresentationen krävs.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på SCI/Tillämpad fysik