- Introduktion till fluorescensspektroskopi och avbildning
- Principer för superupplösnings-mikroskopi
- STED- och RESOLFT-baserad superupplösnings-mikroskopi
- Avbildningstekniken MoNaLISA
- Avbildnings- och tracking-tekniken MINFLUX
- Ljusplansavbildning (light-sheet imaging)
- Gitter-ljusplansavbildning
- Introduktion till Fluorescenskorrelationsspektroskopi (FCS)
- Varianter av FCS såsom FCCS, FRET-FCS, STED-FCS och linjeskannings-FCS
FSK3534 Nya metoder inom superupplösning, ljusplansmikroskopi och FCS vid Scilielab 3,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3534 (HT 2024–)Rubriker med innehåll från kursplan FSK3534 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska eleven kunna:
- Beskriva teori och metod bakom teknikerna STED-, och MoNaLISA-, och MINFLUX-mikroskopi, ljuplans- och gitter-ljusplansavbildning, fluktuationsmetoden FCS, samt grunderna om FCCS, FRET-FCS, STED-FCS och linje-skannings-FCS.
- Förklara hur dessa tekniker kan användas i deras eget projekt och hur centrala frågeställningar i projektet därigenom kan besvaras.
- Jämföra egenskaperna hos de olika avbildningsteknikerna, med varandra och med diffraktions-begränsade konfokala tekniker. Jämföra de olika FCS-teknikerna.
- Analysera bilder från superupplösningsmikroskop och ljusplansmikroskop. Analysera mätningar från de olika FCS-teknikerna.
- Beräkna storheter såsom synfält, ljusplanstjocklek, upplösning givet en viss STED-effekt, och koncentration och molekylär ljusstyrka från FCS-mätningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ingen information tillagd
Kurslitteratur
Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
P, F
Examination
- PRO1 - Projektbeskrivning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Projektbeskrivning där minst en av de i kursen berörda teknikerna är central för projektet. 3,0 hp. Betyg: P, F. Projektbeskrivningen lämnas in senast onsdag vecka två i kursen, och redovisas muntligt inför grupp och lärare fredag vecka två.
Övriga krav för slutbetyg
Full närvaro vid alla föreläsningar, laborationer, diskussionsgrupper, samt vid projektpresentationen krävs.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.
Ges av
Huvudområde
Denna kurs tillhör inget huvudområde.
Utbildningsnivå
Forskarnivå