Syftet är att ge en djup förståelse av ämnet, både i teorin och i potentiella tillämpningar, vilket är nödvändigt för studenterna att bedriva forskning inom relevanta områden.
FSF3851 Topics in Control and Systems Theory 3,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSF3851 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Studenten ska förvärva en djup förståelse för ämnet, inklusive huvudsakliga resultat och underliggande matematik. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-
Avgöra bästa tillgängliga teknik på ämnet
-
Utföra forskning på ett relevant ämne med nödvändigt förkunskap
-
Förstå hur man kan använda teorin till relevanta tillämpningar
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Civilingenjörs- eller Masterexamen med minst 30 hp inom matematik (en- och flervariabelanalys, linjär algebra, differentialekvationer och transformer) samt minst 6 hp inom matematisk statistik, 6 hp inom numerisk analys och 6 hp inom optimeringslära.
Lämpliga förkunskaper är kursen SF2832 Matematisk systemteori, eller motsvarande förkunskaper.
Kurslitteratur
Annonseras vid kursstart.
Beroende på ämnet, forskningsrapporter eller lärobok.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Litteraturstudie, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- RAP1 - Rapport, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Projektarbete.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt projektarbete.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.