Kursen erbjuder en översikt över innovation och entreprenöriella metoder och verktyg inom olika disciplinära områden, inklusive till exempel teknik, ingenjörsvetenskap, livsvetenskap, samhällsvetenskap och konst.
Kursen är speciellt lämplig för doktorander i tidiga stadier och är uttalat tvärvetenskaplig. Utöver affärsperspektivet betonar kursen möjligheterna till värdeskapande för samhälle och akademi. Genom interaktion med andra 2023-12-06 2 (4) studenter och med ledare inom sina respektive områden utforskar kursen metoder för att bedöma, syntetisera och kommunicera viktiga insikter samtidigt som studenterna bygger en kunskapsplattform kring entreprenörskap och innovation.
FME3554 Navigering och kontextualisering av forskningsvärde 1,5 hp
Denna kurs erbjuder en översikt över innovation och entreprenöriella metoder och verktyg inom olika disciplinära områden, inklusive till exempel teknik, ingenjörsvetenskap, livsvetenskap, samhällsvetenskap och konst. Kursen är speciellt lämplig för doktorander i tidiga stadier och är uttalat tvärvetenskaplig. Utöver affärsperspektivet betonar kursen möjligheterna till värdeskapande för samhälle och akademi.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FME3554 (VT 2024–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Preliminärt startdatum 22 April 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter att ha avslutat kursen bör deltagarna ha förmågan att:
- Analysera olika former av innovation och entreprenörskap med fokus på värdeskapande.
- Identifiera och definiera potentiella innovationsresurser inom sina forskningsområden.
- Syntetisera, bedöma och kommunicera sina lärdomar och forskningsresultat på interaktivt sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarstudier
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.