Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FME3554 Navigering och kontextualisering av forskningsvärde 1,5 hp

Denna kurs erbjuder en översikt över innovation och entreprenöriella metoder och verktyg inom olika disciplinära områden, inklusive till exempel teknik, ingenjörsvetenskap, livsvetenskap, samhällsvetenskap och konst. Kursen är speciellt lämplig för doktorander i tidiga stadier och är uttalat tvärvetenskaplig. Utöver affärsperspektivet betonar kursen möjligheterna till värdeskapande för samhälle och akademi.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-03-17 - 2025-06-02
Perioder
P4 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

61264

Undervisningsform

Normal Kvällstid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
Ingen information tillagd
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FME3554 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan FME3554 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen erbjuder en översikt över innovation och entreprenöriella metoder och verktyg inom olika disciplinära områden, inklusive till exempel teknik, ingenjörsvetenskap, livsvetenskap, samhällsvetenskap och konst.
Kursen är speciellt lämplig för doktorander i tidiga stadier och är uttalat tvärvetenskaplig. Utöver affärsperspektivet betonar kursen möjligheterna till värdeskapande för samhälle och akademi. Genom interaktion med andra 2023-12-06 2 (4) studenter och med ledare inom sina respektive områden utforskar kursen metoder för att bedöma, syntetisera och kommunicera viktiga insikter samtidigt som studenterna bygger en kunskapsplattform kring entreprenörskap och innovation.

Lärandemål

Efter att ha avslutat kursen bör deltagarna ha förmågan att:

  1. Analysera olika former av innovation och entreprenörskap med fokus på värdeskapande.
  2. Identifiera och definiera potentiella innovationsresurser inom sina forskningsområden.
  3. Syntetisera, bedöma och kommunicera sina lärdomar och forskningsresultat på interaktivt sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarstudier

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämning, 1,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Industriell ekonomi och organisation