I kursen analyseras hur kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder tillämpas inom forskningsområdet lärande och IT. Kursen fokuserar särskilt på forskningsmetoder som är vanliga vid studier inom lärande och IT, däribland internetbaserade metoder, designmetoder samt innovativa och experimenterande metoder. Under kursen diskuteras olika typer av forskningsmetoder och dess möjligheter och begränsningar för studier av lärande och IT. Ett särskilt fokus är att skriva och diskutera utkast till avhandlingens metodkapitel.
FLF3013 Fördjupning om forskningsmetoder inom lärande och IT 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-01-16 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-01-16 - 2024-06-03
- Perioder
- P3 (4,5 hp), P4 (3,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
60401
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 1
- Målgrupp
Doktorand studerande
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3013 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att ge doktoranden en fördjupad metodkunskap med särskilt fokus på de forskningsmetoder som används inom aktuell forskning om lärande och IT.
Efter godkänd kurs ska doktoranden:
- kunna redogöra för och kritiskt analysera hur vanliga forskningsmetoder tillämpas inom forskning om lärande och IT
- kunna redogöra för och kritiskt analysera forskningsmetoder som används inom aktuell forskning om lärande och IT.
- kunna kritiskt granska aktuell forskning om lärande och IT, med särskilt fokus på vilka slutsatser som kan dras beroende på vald forskningsdesign.
- Kunna reflektera kring egna metodval och dess möjligheter och begränsningar i relation till den egna forskningen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet att delta har den som är antagen till utbildning på forskarnivå vid svenskt lärosäte eller motsvarande utbildning utomlands.
Urval
Förtur ges till doktorander anslutna till den nationella forskarskolan för digitala teknologier i utbildning (GRADE). I mån av plats kan övriga doktorander delta.
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur anges senast två veckor före kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att erhålla slutbetyg krävs, förutom godkänt examinerande seminarium, även aktivt deltagande på kursens övriga seminarier.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.