Kursen syftar till att öka kunskapen och förmågan att förbereda forskningsartiklar som håller sådan kvalitet att dem kan bli publicerade i vetenskapliga tidskrifter. Hur ser skriv- och publiceringsprocesserna ut; hur lägger man upp skrivandet; hur väljer man tidskrift och vilka olika krav ställs på publicering av kvantitativ och kvalitativ empiri inom området hälsa och teknik.
FHN3016 Skriva och publicera forskningsartiklar 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FHN3016 (HT 2017–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursen ges inte läsåret 2020/2021.
Kontakta examinator för information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att ha erövrat vägledning i att skriva och publicera vetenskapliga artiklar i tidskrifter inom olika fält
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till utbildning på forskarnivå vid STH.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen består av Harris, D (2012) Writing Human Factors Research Papers. Ashgate Publishing Ltd., som kombineras med forskningsartiklar som utdelas vid start.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras genom aktivt deltagande i gemensamma seminarier och ett utkast till en forskningsartikel.
Övriga krav för slutbetyg
P/F. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt och måste uppgå till minst 80 % för godkänt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.