Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FEP3500 Sommarskola i cybersäkerhet och integritet 3,5 hp

Detta är en kurs som bygger på en vecka dedikerad till att lösa verkliga säkerhets- och integritetsproblem
(S&P). En uppsättning av förstklassiga seminarier, levererade personligen, täcker ett spektrum av samtida
ämnen, inklusive säkerhets- och integritetsutmaningar, grunder, banbrytande lösningar och de senaste
forskningsresultaten. Kursen är baserad på Cyber-Security and Privacy (CySeP) Summer School.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2024 Start 2024-06-10 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-06-10 - 2024-08-25
Perioder
Studietakt

25%

Anmälningskod

45042

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FEP3500 (VT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan FEP3500 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen bygger på CySeP-veckan med seminarier. Resten av kursen utspelar sig online och genom
individuella undersökningar. Eleverna väljer ett av de presenterade ämnena (inklusive
maskininlärningssäkerhet och integritet, blockchain, kryptografi, skadlig kod, trådlös säkerhet, platsintegritet),
en rekommenderad kort läslista och skriver en kort rapport om sin individuella studie, skickar in sin rapport
via Canvas, gör en peer review, får kommentarer från läraren och slutför sin rapport.
 

Kursinnehåll

  • Lösning av verkliga säkerhets- och integritetsproblem.
  • Säkerhets- och integritetsutmaningar.
  • Teoretiska grunder för säkerhet och integritet.
  • Färska forskningsresultat inom säkerhet och integritet.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • Utvärdera sårbarheter och hot i nätverk, datorer, mjukvara och applikationer
  • Utveckla och utvärdera försvarsmekanismer, genomföra säkerhets- och integritetsanalyser
  • Analysera etiska problem som kan uppstå i syfte att
  • Förstå, förklara och analysera säkerhets- och integritetsforskningsresultat i en specifik domän/system och initiera egna säkerhets- eller integritetsutredningar för att skapa egna lösningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Registrerad doktorand vid ett svenskt universitet, inom elektroteknik, datavetenskap, datateknik, informationsoch kommunikationsteknik eller närliggande område.

Rekommenderade förkunskaper

Kunskaper och färdigheter i grundläggande säkerhet och integritet, motsvarande kurs EP2500/EP2510/EP2520/DD2395/DD2391/DD2520/DD2496.

Utrustning

Ingen

Kurslitteratur

CySeP seminariepresentationer och litteraturlista över forskningsartiklar.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Utvärderingen görs utifrån den skriftliga rapporten, i dess slutliga form, och den kamratbedömning

som studenten lämnat in. Arbetet utförs individuellt. Rapporten baseras på valt seminarieämne,

rekommenderad läsning och de individuella utredningsresultaten. I arbetet ingår en veckas närvaro

och 2 veckors individuella studier samt en halv veckas genomgång och ytterligare läsning. Rapport,

utkast och slutlig, och peer-review lämnas in på Canvas.

Utvärderingen görs utifrån den skriftliga rapporten, i dess slutliga form, och den kamratbedömning

som studenten lämnat in. Arbetet utförs individuellt. Rapporten baseras på valt seminarieämne,

rekommenderad läsning och de individuella utredningsresultaten. I arbetet ingår en veckas närvaro

och 2 veckors individuella studier samt en halv veckas genomgång och ytterligare läsning. Rapport,

utkast och slutlig, och peer-review lämnas in på Canvas.

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med

funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad,

varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination

av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro under sommarskolveckan.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Forskarkurs

Forskarkurser på EECS/Programvaruteknik och datorsystem