Kursen bygger på CySeP-veckan med seminarier. Resten av kursen utspelar sig online och genom
individuella undersökningar. Eleverna väljer ett av de presenterade ämnena (inklusive
maskininlärningssäkerhet och integritet, blockchain, kryptografi, skadlig kod, trådlös säkerhet, platsintegritet),
en rekommenderad kort läslista och skriver en kort rapport om sin individuella studie, skickar in sin rapport
via Canvas, gör en peer review, får kommentarer från läraren och slutför sin rapport.
FEP3500 Sommarskola i cybersäkerhet och integritet 3,5 hp
Detta är en kurs som bygger på en vecka dedikerad till att lösa verkliga säkerhets- och integritetsproblem
(S&P). En uppsättning av förstklassiga seminarier, levererade personligen, täcker ett spektrum av samtida
ämnen, inklusive säkerhets- och integritetsutmaningar, grunder, banbrytande lösningar och de senaste
forskningsresultaten. Kursen är baserad på Cyber-Security and Privacy (CySeP) Summer School.
Information per kursomgång
Information för VT 2024 Start 2024-06-10 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-06-10 - 2024-08-25
- Perioder
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
45042
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEP3500 (VT 2024–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kurs ges varje år. Seminarierna (personlig närvaro) är i mitten av juni. Slutförd individuell utredning och rapportklarering senast den 25 augusti.
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Lösning av verkliga säkerhets- och integritetsproblem.
- Säkerhets- och integritetsutmaningar.
- Teoretiska grunder för säkerhet och integritet.
- Färska forskningsresultat inom säkerhet och integritet.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- Utvärdera sårbarheter och hot i nätverk, datorer, mjukvara och applikationer
- Utveckla och utvärdera försvarsmekanismer, genomföra säkerhets- och integritetsanalyser
- Analysera etiska problem som kan uppstå i syfte att
- Förstå, förklara och analysera säkerhets- och integritetsforskningsresultat i en specifik domän/system och initiera egna säkerhets- eller integritetsutredningar för att skapa egna lösningar.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Registrerad doktorand vid ett svenskt universitet, inom elektroteknik, datavetenskap, datateknik, informationsoch kommunikationsteknik eller närliggande område.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper och färdigheter i grundläggande säkerhet och integritet, motsvarande kurs EP2500/EP2510/EP2520/DD2395/DD2391/DD2520/DD2496.
Utrustning
Ingen
Kurslitteratur
CySeP seminariepresentationer och litteraturlista över forskningsartiklar.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Utvärderingen görs utifrån den skriftliga rapporten, i dess slutliga form, och den kamratbedömning
som studenten lämnat in. Arbetet utförs individuellt. Rapporten baseras på valt seminarieämne,
rekommenderad läsning och de individuella utredningsresultaten. I arbetet ingår en veckas närvaro
och 2 veckors individuella studier samt en halv veckas genomgång och ytterligare läsning. Rapport,
utkast och slutlig, och peer-review lämnas in på Canvas.
Utvärderingen görs utifrån den skriftliga rapporten, i dess slutliga form, och den kamratbedömning
som studenten lämnat in. Arbetet utförs individuellt. Rapporten baseras på valt seminarieämne,
rekommenderad läsning och de individuella utredningsresultaten. I arbetet ingår en veckas närvaro
och 2 veckors individuella studier samt en halv veckas genomgång och ytterligare läsning. Rapport,
utkast och slutlig, och peer-review lämnas in på Canvas.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med
funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad,
varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination
av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro under sommarskolveckan.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.