Kursen består av praktik och utbildning på tio mikro- eller nanoverktyg. Valet av verktyg bör spegla nödvändiga verktyg för att självständigt kunna tillverka och utvärdera en mikro- eller nanostruktur
FEK3300 Tillämpad mikro- och nanofabrikation 15,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEK3300 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
- Beskriva hur en uppsättning mikrofabrikationsverktyg eller processer fungerar och kritiskt granska prestandabegränsningar.
- Självständigt använda och bemästra dessa verktyg eller processer.
- Utvärdera tillverkningsresultaten från dessa verktyg och processer.
- Tillverka mikro- eller nanostrukturer självständigt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursen är öppen för studerande i KTH EES forskarprogram.
Rekommenderade förkunskaper
EK2350 Mikro teknik eller liknande kurs.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För godkänt på kursen krävs att licens erhållits eller motsvarande kunskap tillskansats på tio fabrikations- och karakteriseringsverktyg för mikro- eller nanofabrikation. Valet av utrustning skall omfatta minst en mönsterdefinitionsutrustning, en materialavverkningsutrustning, en materialdeponeringsutrustning och ett karakteriseringsutrustning.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.