Kursen är projektbaserad och ges i form av en seminarieserie. Seminarierna omfattar presentationer och diskussioner för att stödja studenterna i projektarbeten. Kursen kan även omfatta laborationer beroende på studenternas behov. Det finns en avslutande inlämningsuppgift (slutrapport) för kursen och en slutpresentation av projektarbetet. Anvisad litteratur kommer också att diskuteras under seminarierna.
FDM3304 Generativ AI för medieteknik och interaktionsdesign 7,5 hp
Kursen ger en medieteknisk och interaktionsdesign introduktion till generativ AI med praktiska applikationer.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60778
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDM3304 (VT 2025–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Vår och höst
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Grunderna för generativ artificiell intelligens, AI (historiska, teoretiska, konceptuella och praktiska). Stora språkmodeller och prompthantering.
Vanliga tillämpningar av generativ AI (inklusive trender).
Applikationsprogrammeringsgränssnitt för generativ AI.
Kreativitet och generativ AI (synsätt på kreativitet, konst och konstnärligt arbete, samt relaterade tillämpningar av generativ AI).
Generativ produktion inom medier, generativ design och konst.
Utbildning och generativ AI (utmaningar, möjligheter och risker).
Etiska perspektiv på användande av generativ AI (exempelvis värderingar, självständighet och ägandeskap).
Jämställdhets-, mångfalds- och likavillkorsperspektiv och problemställningar för generativ AI (exempelvis genuspartiskhet).
Framtiden för generativ AI (den utveckling vi kan förvänta oss).
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva de fundamentala teoretiska och konceptuella grunderna för generativ AI
- beskriva hur generativ AI har utvecklats historiskt
- skapa uppmaningar för att stärka resonansförmågan hos LLMs
- beskriva applikationsrymden för generativ AI
- analysera och beskriva möjligheter och begränsningar med att skapa texter och annat innehåll med generativ AI
- använda generativ AI för att skapa innehåll som texter, bilder, tal, musik och video
- använda applikationsprogrammeringsgränssnitt för generativ AI
- analysera möjligheterna kring hur generativ AI skulle kunna stödja kreativitet
- analysera etiska utmaningar och risker med generativ AI som exempelvis ägandeskap och självständighet relaterade till digitalt innehåll som delvis eller helt genererats med AI
- analysera tillämpningar av generativ AI ur kritiska och etiska perspektiv för att identifiera situationer där användning av generativ AI bör begränsas eller helt undvikas
- analysera och diskutera möjligheter med generativ AI i relation till hållbarhet
- bedöma och diskutera frågor kring jämställdhet, mångfald och lika villkor relaterade till generativ AI i syfte att kunna använda generativ AI för medieteknik ur mänskliga, etiska och hållbara perspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Gymnasiekursen Engelska B/6.
Kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs DM2713.
Utrustning
Kurslitteratur
Distribuerade texter
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT1 - Litteraturuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Project work, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.